به گزارش رویترز، زیان‌های بی‌سابقه و پیش‌بینی نشده بی‌پی، شورون، انی، اگزون و مبیل، رویال داچ شل و توتال به دلیل سقوط تقاضای نفت و گاز به سطوحی رسیده که در چند دهه‌ گذشته مشاهده نشده است. این کاهش تقاضای تاریخی، افت قیمت نفت و گاز را در پی داشت و در ادامه توفانی تمام‌عیار از زیان برای شرکت‌های تولیدکننده نفت ایجاد کرد. شرایط فعلی برای این شرکت‌ها از این جهت بی‌سابقه و پیش‌بینی نشده است که در زمان رکود قیمت‌های پیشین، بازده شرکت‌های نفتی بزرگ با بهره‌برداری‌های پالایشی افزایش می‌یافت، زیرا حاشیه سود آنها از پایین بودن قیمت‌ نفت و گاز بالا می‌رفت و نوعی پوشش ریسک داخلی فراهم می‌شد. اما در حالی که مسافرت، صنعت و تجارت به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا با وقفه مواجه شده‌اند، حاشیه سود فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و نفت سفید نیز روند منفی به خود گرفته‌اند.

شرایط موجود باعث شده بی‌پی و شل چشم‌انداز بلندمدت قیمت نفت خود را پایین بیاورند. در عین حال شل انتظار دارد سود تعدیل شده فصلی این شرکت برای نخستین بار در تاریخ این شرکت به منفی ۶۷۴ میلیون دلار سقوط کند. گزارش‌های نهایی شرکت‌های شل، انی و توتال در تاریخ ۳۰ جولای منتشر خواهد شد. اگزون و شورون در تاریخ ۳۱ جولای گزارش‌های مالی خود را منتشر می‌کنند و بی‌پی نیز در تاریخ ۴ آگوست اقدام به انتشار گزارش خود خواهد کرد.

پالایشگران آمریکایی در انتظار بدترین‌ها

 در کنار زیان‌های بی‌سابقه شرکت‌های بزرگ نفت و گاز، پالایشگاه‌ها نیز در شرایط مشابهی قرار دارند. بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های ایالات متحده آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، خود را برای ارائه بدترین گزارش‌های سه ماه دوم سال در طول یک دهه گذشته آماده می‌کنند. کاهش چشمگیر سفرهای تابستانی در آمریکا به علت شیوع ویروس کرونا در این کشور، باعث افزایش تولید و عرضه در مقابل تقاضا شده است. بر اساس آمارهای موجود، تقاضای مصرف سوخت در این کشور کاهشی چشمگیر داشته است. آخرین داده‌های منتشر شده در آمریکا نشان می‌دهد سفرهای جاده‌ای این کشور نسبت به سال گذشته کاهشی ۲۵ درصدی داشته و مسافران خطوط هوایی نیز ۷۵ درصد کمتر شده‌اند. پالایشگران آمریکایی بیشترین سود خود را از فروش داخلی به دست می‌آورند، در حالی که آنها در سال جاری بزرگ‌ترین فرصت سفرهای جاده‌ای در تابستان امسال را از دست داده‌اند. از همین رو دور از انتظار نیست که ۷ پالایشگر برتر مستقل در آمریکا مانند والرو انرژی، با زیان رو‌به‌رو شوند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که والرو انرژی در مقایسه با سال گذشته که ۵۱/ ۱ دلار سود در هر سهم ایجاد کرده بود، در سال جاری با افت ۴۱/ ۱ دلاری برای ارزش هر سهم رو‌به‌رو باشد. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان پردازش نفت خام در پالایشگاه‌های آمریکا حدود ۸/ ۲ میلیون بشکه در روز معادل ۱۷ درصد کمتر از میانگین فصلی در طول پنج سال گذشته است.

شیل در محاصره کرونا

تولیدکنندگان شیل آمریکا نیز از اثرات مخرب پاندمیک کرونا مستثنی نشده‌اند و زیان‌های بی‌سابقه برای آنها قابل پیش‌بینی است. بر اساس این گزارش انتظار می‌رود تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا بدترین گزارش‌های عملکرد خود را از ۲۰۱۶ به این سو منتشر کنند. این انتظار را رویترز پس از بررسی داده‌های مالی ۱۰ تولیدکننده برتر نفت شیل مطرح کرده است. برای مثال این داده‌ها نشان می‌دهند شرکت کونوکو فیلیپس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل نفت در آمریکا، ۴۹ سنت از ارزش هر سهم خود را از دست بدهد این در حالی است که یک سال پیش از این، هر سهم این شرکت سودی ۴۰/ ۱ دلاری داشته است. کاهش قیمت جهانی نفت باعث شد شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل در ماه‌های آوریل و مه، حدود ۲ میلیون بشکه از تولیدات خود کم کنند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. این حجم از کاهش تولید در ماه ژوئن با بازگشت قیمت‌ها به حدود ۳۸ دلار در هر بشکه، کمی بهبود یافت.

کاهش ۱۲ میلیارد دلاری درآمد نفتی عربستان

اما این تنها تولیدکنندگان نفت شیل نبوده‌اند که از شیوع ویروس کرونا زیان دیده‌اند. تولید نفت در عربستان نیز تحت تاثیر این پاندمیک کاهش یافته در حالی که عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام دنیاست و تولید نفت از چاه‌های نفتی این کشور در مقایسه با شیل آمریکا، بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. داده‌های منتشرشده موسسه جودی نشان می‌دهد صادرات نفت خام عربستان در ماه می‌ به پایین‌ترین سطح در ۹ سال گذشته سقوط کرد. ارسال محموله‌های نفت خام عربستان سعودی در این ماه نیز به ۶ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در روز رسید که کمترین سطح صادرات از اکتبر ۲۰۱۰ است مقدار صادرات این کشور تنها یک ماه پیش از آن، ۱۰ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه در روز بود.   سطح تولید نفت خام ریاض نیز در این ماه به روزانه ۸ میلیون و ۴۸۶ هزار بشکه در روز (کمترین میزان از دسامبر ۲۰۱۰ ) رسید. بالاترین مقدار تولید عربستان سعودی روزانه ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار بشکه و در ماه آوریل بود. طبق گزارش‌های منتشر شده از ریاض، افت تولید و صادرات نفت خام عربستان سعودی باعث شد ارزش صادرات سالانه نفت عربستان سعودی در ماه می ‌نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ درصد یا نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار کاهش پیدا کند. همچنین طبق اعلام اداره کل آمار این کشور، مجموع ارزش صادرات عربستان از جمله صادرات کالاهای غیرنفتی مانند مواد شیمیایی و پلاستیکی، در ماه می در مقایسه با ماه آوریل، ۶/ ۱ درصد یا ۱۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است.