بازی‌خوانی بازار پلی‌اتیلن

تقاضای پایدار برای پلی‌اتیلن، اتیلن و استایرن

نشریه معتبر پلتس هم در گزارشی مستقل اعلام کرده؛ با وجود آنکه میزان تقاضا برای پلی‌اتیلن در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی، در سطوح بالایی قرار دارد، اما ممکن است به زودی حجم تقاضا در زنجیره‌های عرضه جهانی به تدریج کاهش یابد. رابرت استیر، تحلیلگر ارشد حوزه پتروشیمی اس‌اند‌پی گلوبال به پلتس، می‌گوید: حجم تقاضا برای پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن به‌رغم شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، در حوزه مواد پلاستیکی یک بار مصرف و کالاهای مورد نیاز بخش بسته‌بندی مواد غذایی کماکان بالاست. به گفته او، کرونا تنها بر بازار گریدهای مختلف پلی‌اتیلن تاثیرگذار نبوده، بلکه اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد؛ میزان تقاضای پایداری برای اتیلن و استایرن، در صنایع بسته‌بندی و کالاهای پلاستیکی یک بار مصرف، وجود دارد.

بازی‌خوانی کفه تقاضا

برمبنای اعلام پلتس، در بازارهای اروپایی قیمت‌های پلی‌اتیلن کم چگالی روز به روز در حال افزایش است و تخفیف‌ها به این بازار منتقل شده است. قیمت پلی‌اتیلن‌های بازیافتی با چگالی بالا در طول ماه ژوئن نیز تا حد زیادی پایدار مانده است و خریداران این گرید، در سایه هراس از سقوط قیمت‌ها حجم معاملات را کنترل کرده‌اند اما با بازگشایی دوباره اقتصادها بی‌تردید شاهد نوسان در قیمت‌ها خواهیم بود زیرا میزان پلی‌اتیلن بازیافتی با چگالی بالا در بازار افزایش پیدا خواهد کرد، به همین دلیل تولیدکنندگان این محصول مشغول ارزیابی بازار هستند. از سوی دیگر با توجه به بازگشایی مجدد فعالیت‌های اقتصادی، تولیدکنندگان پلی‌اتیلن در انتظار کاهش حاشیه سود خود در ماه ژوئن هستند، زیرا از یک سو فشارهایی از جانب قیمت‌ها در بازار مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به تولیدکنندگان وارد می‌شود و از سوی دیگر احتمالا شاهد کاهش تقاضا نیز خواهیم بود.

انتظار رشد

موسسه فورچون بیزینس اینسایت، در گزارشی آینده بازار پلی‌اتیلن جهانی را همراه با رشد و توسعه ارزیابی کرده است. ارزش بازار جهانی پلی‌اتیلن در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۹/ ۱۰۳ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۶ به ۳۰/ ۱۴۳ میلیارد دلار برسد؛ موضوعی که نشانگر نرخ رشد مرکب سالانه ۱/ ۴ درصدی در دوره پیش‌بینی شده است. در این گزارش به گرایش رو به توسعه بازار این ماده واسطه اشاره شده که تحت تاثیر مسائلی از جمله سهم بازار، زنجیره تامین، روند بازار، نمودار درآمدها، اندازه بازار و طیف کاربرد این کالا اشاره شده است. این گزارش با بررسی اطلاعات دقیق بازیگران اصلی صنعت پلی‌اتیلن و شرکت‌ها تلاش کرده نمایی کلی از چشم انداز رقابتی دقیق کسب و کارهای این حوزه را با توجه به استراتژی‌های اتخاذ شده در این شرکت‌ها ترسیم کند.

پلیمر پرتقاضا

خواص پلی‌اتیلن باعث می‌شود این کالا در صنایع وابسته به بسته‌بندی و ساخت و ساز محبوب باشد. پلی‌اتیلن باعث کاهش وزن، انعطاف پذیری بالا، مقاومت شیمیایی عالی، مقاومت الکتریکی مناسب و افزایش ایستایی محصولات در برابر ضربه با هزینه کمتری می‌شود. به همین دلایل پلی‌اتیلن پرکاربردترین پلیمر در جهان است که در قالب محصولات مختلفی از جمله کیسه‌های خرید، کیسه‌های بسته‌بندی مواد غذایی، بطری‌های مواد شوینده و مخازن سوخت خودرو از آن استفاده می‌شود. در شرایط کنونی بازار از پلی‌اتیلن عمدتا در ساخت لوله‌ها، ورق‌های محافظ و کورینگ استفاده می‌شود. تقاضا برای پلی‌اتیلن در صنایع در حال افزایش است. افزایش کاربرد این کالا به دلیل خواص فیزیکی متعدد و قابلیت‌های شیمیایی آن در صنایع غذایی و آشامیدنی، کشاورزی، خودرو، برق و الکترونیک و کالاهای مصرفی طی سال‌های آینده باعث افزایش سهم بازار پلی‌اتیلن می‌شود.

طبق آنالیز منطقه‌ای این گزارش، منطقه آسیا-پاسیفیک بیشترین سهم از بازار پلی‌اتیلن در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد و انتظار می‌رود در طول دوره پیش‌بینی نیز بزرگ‌ترین سهم از بازار را داشته باشد که به دلیل حضور کشورهایی چون چین و هند در این منطقه است. افزایش تقاضا برای پلی‌اتیلن در این کشورها به صنایعی نظیر بسته‌بندی و زیرساخت‌ها و صنعت ساخت و ساز مربوط می‌شود و علاوه بر این، تقاضای زیاد در این منطقه به دلیل تولید کالاهای مصرفی مانند اسباب‌بازی، منسوجات و کالاهای ورزشی است. در خاورمیانه و آفریقا نیز افزایش تقاضا برای پلی‌اتیلن در صنایع رو به رشد بسته‌بندی و تولید کالاهای مصرفی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر رشد بازار جهانی است. افزایش تقاضا برای بسته‌بندی‌های ایمن و مناسب، توسعه شهری و افزایش تعداد شرکت‌های بسته‌بندی از عواملی است که انتظار رشد بازار پلی‌اتیلن در این منطقه را تقویت می‌کند.

لیوندل باسل، اکسون موبیل و سابیک تولیدکنندگان عمده در سراسر جهان هستند که می‌توانند موقعیت بازار را با توجه به نیاز صنعت بسته‌بندی تقویت کنند و با اخذ استراتژی‌هایی چون ادغام و سرمایه‌گذاری مشترک به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار رو به رشد پلی‌اتیلن در جهان هستند.