در آغاز این نشست رئیس موسسه یونیدرو با اشاره به این موضوع که تحولات دیجیتال در حوزه معدن‌کاری در دنیا و ایران به تدریج و همراه با رشد این حوزه، همچنین شیوع پاندمی کرونا از حالت فانتزی خارج شده است؛ گفت: امروز وقتی موضوع تحولات دیجیتال را در بخش معدن‌کاری رصد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم؛ می‌بینیم در دنیا تمایل مدیران برای پذیرش تحولات دیجیتال در حوزه معدن‌کاری و تولید فولاد افزایش پیدا کرده است. امروز حداقل اثر این تحولات را در بخش«HSE» یعنی جایی که موضوع جان انسان و مخاطرات انسانی مطرح است بیشتر می‌بینیم.  اصغری افزود: در ایران گذشته از این موضوع، اجرای سیاست اصلاح یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور و به‌تبع آن افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انرژی در بخش صنعت و معدن ضرورت بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از فناوری‌های نوین را بیش از پیش افزایش داده است، بنابراین با توجه به تحولات حاضر در راستای کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید باید بیش از پیش ورود به حوزه دیجیتال در دستور کار مدیران زنجیره فولاد قرار گیرد و این حوزه از یک جنبه فانتزی به یک جنبه ضروری در محدوده تحت‌مدیریت تبدیل شود.  وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت با برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی صحیح اقدام به افزایش بهای انرژی در بخش صنعت و معدن کند تا این حوزه آسیب نبیند.  در ادامه این نشست مدیرعامل همکاران سیستم در اصفهان با اشاره به انقلاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی اول تا سوم درباره انقلاب صنعتی چهارم گفت: انقلاب صنعتی نسل چهارم بر پایه انقلاب سوم یعنی «آی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تی» ترکیبی از فناوری مختلف است. این انقلاب سعی دارد کیفیت زندگی و بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وری تولید را ارتقا دهد و کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید را در کنار افزایش سرعت تغییرات و چابکی صنایع رقم بزند. امیدوار همچنین با اشاره به ارکان انقلاب چهارم صنعتی، گفت: یکی از ارکان این انقلاب شبیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی است که شبیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی غیر از حوزه سخت‌افزار در زمینه دیتا نیز می‌تواند به شرکت‌ها در مدیریت قیمت‌گذاری کمک کند.

وی ادامه داد: در این دوره روبات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که از قدیم هم در صنعت فولاد بودند، می‌توانند بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی شوند و به لحاظ مالی و کاهش آلایندگی به صنعت کمک کنند، در واقع جدا از شرایط زیرساخت که باید تغییر کند، در این دوره می‌توان شرایط رفتار تولید و رفتار مصرف اپراتورها را بهینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کرد. مدیرعامل همکاران‌سیستم در اصفهان معتقد است: همه ارکان انقلاب صنعتی چهارم برپایه یک فنداسیونی باید بنا شود که اگر درست قرار گیرد می‌تواند از اطلاعات پیشین و جدید رفتارهای درستی را شکل دهد، اما چالش‌های موجود در این مسیر از دید امیدوار، در ابتدا به مباحث کلان مدیریتی و فقدان استراتژی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد. براین اساس نیز مشخص نیست ما به‌دنبال وقوع انقلاب صنعتی چهارم قصد داریم به کجا برویم، حتی به دلیل مشخص نبودن استراتژی، گاهی اهداف فدای ابزار شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

وی تاکید کرد: بسیار مهم است که مدیران و رهبران سازمان‌ها براساس مدینه‌فاضله‌ای که پیش‌بینی می‌کنند، تغییر و تحولی را ایجاد کنند، چون مدیران با ایجاد فرهنگ سازمانی می‌توانند همراهی نیروی انسانی خود از جمله مدیران تولید و کارگران خط‌مقدم را داشته باشند. امیدوار افزود: یکی دیگر از چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در مسیر واکنش به انقلاب صنعتی شکاف طبقاتی بین نیروهای متخصص و سایر نیروهای سازمانی است. البته امروز به دلیل رشد موج مهاجرت شاهد کمبود نیروی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متخصص در سازمان‌ها هستیم. موضوعی که خود به‌عنوان چالشی دیگر در بخش فولاد است و همین امر باعث خواهد شد این سیکل دائم معیوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود.  مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت با اشاره به اینکه در زمینه پذیرش انقلاب صنعتی چهارم صنعت فولاد در دنیا آخرین صنعت است؛ گفت: امروز بالغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین صنعت در این حوزه صنعت خودرو است که بیش از ۹۰‌درصد فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش با هوش‌مصنوعی پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، اما صنعت فولاد در انتهای لیست بهره‌برداران از این انقلاب است؛ دلیل این اتفاق نیز جنس کار، سختی و پیچیدگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیار زیاد صنعت فولاد و سایر صنایع معدنی است. از نگاه ایزدیار، در این مسیر نیز وجود نیروی انسانی کمترین اثر را در عدم‌ورود به انقلاب چهارم دارد. براین اساس خیلی مهم است تصمیم‌گیران و طراحان سند راهبردی به چند مساله دقت کنند. وی ادامه داد: اولین موضوع این است که در تدوین استراتژی از تجربیات سایر کشورها همچون مالزی، هندوستان و استرالیا استفاده کنند.  مدیرعامل شرکت فناپ زیرساخت تاکید کرد: تصمیم‌گیران و طراحان در ویرایش سند راهبردی فولاد به موضوع چالش‌های پیش‌روی ورود صنعت به انقلاب صنعتی چهارم توجه کنند. در حال‌حاضر عمده چالش‌های پیش‌رو به چالش‌های فرهنگی، آمادگی سازمانی، در کنار طراحی فنی، مدیریتی و امنیتی برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.  وی براین باور است اگر آمادگی سازمانی درخصوص پذیرش تحولات دیجیتالی نباشد، منجر به شکست سازمانی می‌شود؛ زیرا کمرنگ‌شدن نقش نیروی انسانی در دوره جدید منجر به مقاومت سازمانی و در کنار آن تهدید امنیت سایبری می‌شود. موضوعی که بهانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای ورود فعالان صنعتی به دنیای جدید است.

ایزدیار با اشاره به روند مدیریت کشور، گفت: اوایل انقلاب مهندسان مدیریت امور را در دست داشتند. بعد کم‌کم‌ کارها به‌دست افرادی افتاد که دانش مدیریتی داشتند. امروز این روند ادامه دارد، بنابراین باید مباحث فنی در کنار مباحث مدیریتی پررنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شود. وی ادامه داد: امروز ما با یک زنگ خطر مواجه هستیم که باید در تک‌تک سازمان‌های ستادی صنعت فولاد به صدا دربیاید و آن عدم‌ورود به مسیر فناوری است. اگر امروز صنعت در مسیر فناوری حرکت نکند، به چالش‌هایی برخواهیم خورد که حاشیه اطمینانی که در سال‌های اخیر به‌دست آوردیم را از دست خواهیم داد. البته ما در حال‌حاضر با مشکلاتی روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو هستیم و ورود به این عرصه نیز خود چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را در مقابل ما قرار می‌دهد، اما با این وجود باید به آن ورود کرد و برای موفقیت در این زمینه حاکمیت و بدنه فولاد نقش خواهند داشت، در نتیجه ضرورت دارد سندی کاربردی با نگاه به همه چالش‌های پیش‌رو تدوین شود.