فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید از آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات در بانک ملی ایران، از سامانه کشوری کسب‌و‌کار به کسب‌و‌کار (سککوک) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور و بانک ملی در زمینه مدیریت و تامین مالی زنجیره تامین بازدید و بر توسعه و حمایت از سامانه‌هایی نظیر سککوک در راستای توسعه بانکداری دیجیتال و یکی از راهکارهای رونق تولید و رفع مشکل تامین مالی بنگاه‌های کشور تاکید کرد.

وی در این باره گفت: انتظار ما این است که بانک ملی با تعیین اهداف بزرگ و مقایسه خود با بانک‌های معتبر دنیا، به مدرن‌ترین، کارآترین و چابک‌ترین بانک با بیشترین میزان تنوع در ارائه خدمات تبدیل شود. دژپسند در ادامه اظهار کرد: بانک‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای عمل کنند که محور ارائه خدمات متعدد و گسترده‌ای از جمله ارائه خدمات مشاوره‌ای مهم در حوزه‌های مختلف کسب و کارها و سیاست‌گذاری قرار گیرند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم آموزش جدیدترین متدها و برنامه‌های روز دنیا در زمینه توسعه خدمات بانکداری دیجیتال و شرایط و لوازم دستیابی به بانکداری هوشمند، به نیروهای نخبه بانک‌ها تصریح کرد: شاید گفته شود در شرایط تحریم، امکان اجرایی شدن برخی نوآوری‌ها وجود نداشته باشد؛ ولی در شرایط تحریم، نظام بانکی باید به شکلی تلاش کند که به محض باز شدن مسیرهای مالی، از نوآوری‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف خدمات بانکی از جمله در حوزه بانکداری اسلامی رونمایی کند.

پشتیبانی استاندار اصفهان از سامانه سککوک

در همین راستا دست‌اندرکاران سامانه سککوک به منظور تبیین مزایا و کارکردهای این پلت‌فرم ملی در استان اصفهان اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اند که با استقبال صنعتگران، کشاورزان و بازرگانان مواجه شده است. پیرو نشستی که به میزبانی استاندار اصفهان، دکتر عباس رضایی و با حضور مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی، محمد نورآزادی رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان اصفهان، فردوس باقری مدیرعامل سککوک و هیات اعزامی بانک در اتاق بازرگانی این استان برگزار شد، مقرر شد تا راه‌اندازی سامانه در استان در اولویت قرار گیرد.

استاندار اصفهان در این نشست ضمن اشاره به «ضرورت کوتاه شدن حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای صادرکنندگان و کشاورزان استان» تاکید کرد: «راه‌اندازی سامانه ملی سککوک که مورد حمایت بانکی ملی است، در پوشش دادن تولیدکنندگان، کشاورزان و بازرگانان و افزایش روند فعالیت‌های تولیدی و صادراتی آنان برای نخستین بار در اصفهان مورد پشتیبانی ماست و استانداری و دولت خواهند کوشید تا فعالان اقتصادی این منطقه در سامانه ملی سککوک به‌عنوان یک بستر مناسب تجارت الکترونیک، حضور گسترده‌تری یابند.»

سککوک؛ بستری مطمئن برای توسعه تجارت الکترونیک

همچنین در این نشست مسعود خاتونی، عضو هیات مدیره بانک ملی درباره  «حمایت‌های این بانک از پلت‌فرم ملی سککوک» سخن گفت و این سامانه را یک «بستر مطمئن برای توسعه تجارت الکترونیک استان» قلمداد کرد و استقبال صادرکنندگان، کشاورزان و تولیدکنندگان استان اصفهان از سامانه سککوک را مورد قدردانی قرار داد.

دستیابی به جهش صادراتی با سککوک

فردوس باقری، مدیرعامل سککوک در این نشست، مزایای این پلت‌فرم را تبیین کرد و یادآور شد: در شرایط تحریمی امروز کشور از یکسو و بحث تغییر الگوی کشت و افزایش مزیت‌های صادراتی در این استان، حضور گسترده در پلت‌فرم ملی سککوک، فعالان اقتصادی را قادر خواهد کرد تا جهش صادراتی در بین کشورهای منطقه را رقم بزنند. مانند تجربه موفقی که در زنجیره صادرات میوه داشته‌ایم که در این میان، استان اصفهان می‌تواند پیشتاز باشد.