گروه مسکن: شهردار تهران از نهایی شدن طرح «کاهش» در جلسه امروز با مسوولان مربوطه خبر داد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد زمان تعیین تکلیف نهایی اجرای طرح کاهش اظهار کرد: روز یکشنبه جلسه‌ای با مسوولان داشتیم و امروز نیز جلسه‌ای با مسوولان داریم تا اجرای طرح LEZ نهایی شود.


به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح «کاهش» قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود. در این طرح که در برخی کشور‌ها با نام «LEZ» هم‌اکنون در حال اجرا است، جریان تردد خودرو‌ها را براساس وضعیت سیستم سوخت‌رسانی، تنظیم می‌کند. مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه‌ریزی کرده است، در صورت تصویب نهایی شورای‌عالی ترافیک، تمامی ۳ میلیون و ۳۷۹ هزار خودرو پلاک تهران، به ۴ کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می‌شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه‌روز، ممنوع‌الورود به محدوده طرح LEZ می‌شوند. بررسی‌های کار‌شناسی نشان می‌دهد در این سال‌ها محدودیت‌های ترافیکی در محدوده مرکزی تهران نتوانسته تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا بگذارد. مدیران شهری معتقدند طرح جدید با محدودیت کمتر برای تردد خودروها، تاثیر قابل توجهی بر کاهش آلودگی هوا خواهد گذاشت و در صورت اجرای کامل آن میزان آلاینده‌های ناشی ازخودرو‌ها تا سال ۹۶ به نصف کاهش می‌یابد.


پیش از این مدیران شهری وعده اجرای طرح کاهش را از ابتدای آبان ماه داده بودند اما در کمتر از یک هفته به زمان اعلام شده برای اجرای طرح کاهش (LEZ) در محدوده ترافیکی زوج و فرد دو نوع اختلاف نظر میان عوامل اجرایی این طرح سبب شد تا اجرای این طرح با تعلیق مواجه شود. به نظر می‌رسد مدیران شهری هنوز نتوانسته‌اند پلیس راهور را برای اجرای این طرح قانع کنند. به گونه‌ای که چندی پیش اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در سایت خبری پلیس راهور در اظهارنظری صریح درباره طرح LEZ گفت: طرح‌های پی‌‌درپی و مطالعه نشده که در آن حقوق مردم نقض شود نباید نظم مردم را به هم بزند. از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر اختلاف‌نظرهایی در خصوص طبقه‌بندی خودرو‌ها و میزان محدودیت‌های پیش‌بینی شده میان مدیریت شهری و شورای‌عالی ترافیک وجود دارد که البته معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است با جلسات کار‌شناسی می‌تواند تمامی این مشکلات را برطرف کند. البته گمانه‌زنی‌هایی از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران در مورد زمان اجرای این طرح نیز وجود دارد. به گفته یکی از اعضای شورای شهر اگر شهرداری بتواند طرح ترافیکی کاهش را تا پایان سال اجرایی کند، رکورد زده است.