گروه مسکن - نورا حسینی: 30 خط اتوبوس فرامنطقه‌ای به خطوط اتوبوسرانی پایتخت افزوده می‌شود. در حال حاضر این خطوط در حال طراحی هستند تا شبکه اتوبوسرانی شهر تهران را از طریق اتصال خطوط قدیم به خطوط بی.آر. تی تکمیل کنند.

پیمان سنندجی رئیس شرکت واحد اتوبوسرانی با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» گفت: طی روزهای آینده دو خط اتوبوس از خطوط فرامنطقه‌ای تهران به بهره‌برداری می‌رسند.


خط بهشتی و خط مطهری دو خط فرامنطقه‌ای هستند که در جهت معکوس خیابان راه‌اندازی می‌شوند. به گفته سنندجی خطوط فرامنطقه‌ای مانند خطوط BRT جداکننده فیزیکی ندارند، بنابراین عرض خیابان کاهش نخواهد یافت.


او با اشاره به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص آزمایشی بودن این خط گفت: ما تجربه چنین خطی را در مسیر خیابان طالقانی به میدان سپاه و میدان انقلاب داشته‌ایم که چون در یک خیابان یکطرفه تردد می‌کردند، ورودی مسافر خوبی داشت و از خطوط شلوغ ما محسوب می‌شود. مطمئنا این خط نیز خط پرمسافر خواهد بود.


طی ماه‌های گذشته برخی از اعضای شورای شهر تهران به احداث خط بهشتی - مطهری انتقادهایی داشتند که باعث شد فعالیت‌های عمرانی این خط متوقف شود. پس از برگزاری جلسات مشترک میان مدیران حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران و اعضای شورای شهر تهران، اجرایی شدن این خط به صورت آزمایشی قطعی شد. هرچند برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به راه‌اندازی موقت این طرح اعتراض‌هایی داشتند و این حرکت را اداره شهر به روش آزمون و خطا می‌دانستند، اما معاون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران معتقد است؛ این خط دارای مطالعات ترافیکی است و قطعا از خطوط پر مسافر شهر تهران خواهد بود.


اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران از مخالفان خط اتوبوس بهشتی - مطهری اما معتقد است: اجرای این طرح با شکست مواجه خواهد شد. با این وجود در جلسه‌ای که با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران داشتیم وی تاکید کرد که شهرداری 3 ماهه این طرح را به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد کرد، چنانچه این طرح جواب داد که به کار خود ادامه خواهد و چنانچه با مخالفت شهروندان منطقه مواجه شد، طرح برچیده می‌شود.


سنندجی همچنین از طراحی ۹ خط شبانه در تهران خبر داد و گفت: اخیرا ۲ خط ویژه جدید نیز به ۹ خط شبانه اتوبوسرانی به بهره‌برداری رسیده نیز اضافه شد که به طور متوسط در شبانه روز ۲۵ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است و به مرور ۷ خط دیگر هم به خطوط تهران افزوده می‌شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر خطوط شبانه اتوبوس‌های غیرتندرو، ۹ خط BRT نیز به‌صورت شبانه روزی مسافران را جابه‌جا می‌کنند که با ایجاد ۹ خط شبانه جدید ۱۸ خط اتوبوسرانی شبانه در پایتخت خواهیم داشت. سنندجی اضافه کرد: مطالعات کار‌شناسی نشان می‌داد مراکز تفریحی، ترمینال‌ها و برخی مراکز اداری در طول شبانه‌روز دارای مسافر هستند و برای پاسخ به نیاز این نوع مسافران خطوط شبانه طراحی و به بهره‌برداری رسید.