گروه اقتصاد بین‌الملل: تهران ۱۹ خواهرخوانده دارد. اردیبهشت امسال شهرهای تفلیس و بوداپست به خواهرخوانده‌های تهران افزوده شدند. امضای این قراردادها چه کارکردهایی دارد و چگونه می‌توان از این قراردادها برای پیشرفت پایتخت سود برد.


بوداپست پایتخت کشور مجارستان و بزرگ‌ترین شهر این کشور و همچنین بزرگ‌ترین شهر در اتحادیه اروپا است. این شهر به‌عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی مجارستان محسوب می‌شود. بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که بخش بودا در کرانه غربی رود دانوب و بخش پست در کرانه شرقی این رود واقع شده است. این شهر یکی از شهر‌های تاریخی جهان است که قدمت آن به 2 هزار سال قبل بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر یونسکو بسیاری از بخش‌های این شهر را در فهرست میراث جهانی خود قرار داده است. جمعیت این شهر حدود 2 میلیون نفر و مساحت آن حدود 525 کیلومتر مربع است.


بوداپست؛ شهر هوشمند

بوداپست تلاش می‌کند به یک شهر هوشمند تبدیل شود. شهر هوشمند شهری است که برای ارتقای کیفیت و عملکرد خدمات شهری، کاهش هزینه‌ها و مصرف منابع و تعامل موثر و فعال با شهروندان خود از تکنولوژی‌های دیجیتال یا تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی استفاده می‌کند. به همین منظور شهرداری بوداپست قصد دارد با همکاری دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد این شهر از «سیستم شبکه هوشمند شهری و روشنایی دائمی شهر» (سول‌سان) استفاده کند. این سیستم برای فراهم کردن ارتباط بین اپلیکیشن‌های شهری از سیستم کنترل روشنایی خیابان‌ها استفاده می‌کند. سیستم سول‌سان در مناطقی که به دقت انتخاب شده‌اند و نزدیک به مرکز شهر بوداپست هستند روی چراغ‌های خیابان‌ها نصب می‌شود و مصرف انرژی و سطح دی‌اکسید کربن را کاهش می‌دهد و همچنین چراغ‌های خیابان‌ها را به شبکه‌ای تبدیل می‌کند که می‌تواند کاربردهای غیرروشنایی نیز داشته باشد. این سیستم می‌تواند آمار و داده‌های درلحظه محیط شهری ازجمله آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تراکم ترافیک را جمع‌آوری کند. از آمار جمع‌آوری شده توسط این سیستم برای کاهش مصرف انرژی و کاستن از تراکم ترافیک استفاده خواهد شد. ترافیک عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در شهرها محسوب می‌شود.


سیستم حمل‌ونقل بوداپست

استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در بوداپست انتخاب اغلب مسافران درون‌شهری به شمار می‌رود. این سیستم کارآمد و ارزان است و همه مراکز اصلی گردشگری و تجاری این شهر را تحت پوشش قرار می‌دهد. این سیستم متشکل از اتوبوس، اتوبوس برقی، تراموا، مترو و خطوط راه‌آهن است. ظرفیت جابه‌جایی سیستم حمل‌ونقل عمومی در این شهر 5 میلیون نفر در روز است.


مترو بوداپست: سیستم مترو این شهر به طول ۳۸ کیلومتر دارای چهار خط است که از ساعت ۴:۳۰ صبح تا ۲۳:۱۰ فعالیت می‌کند. در ساعات پرتردد در هر دو تا ۵ دقیقه یک قطار حرکت می‌کند. قیمت هر بلیت مترو که در اتوبوس، تراموا و اتوبوس برقی نیز قابل استفاده است ۳۵۰ فورینت (معادل ۲۷/ ۱ دلار) است. مترو بوداپست یکی از قدیمی‌ترین خطوط حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری اروپا و جهان به شمار می‌رود.


تراموا: بوداپست بیش از 30 خط تراموا به طول 2444 کیلومتر دارد. گرچه سفر با تراموا کندتر از سفر با مترو است، اما چشم‌نوازتر است. خطوط تراموای بوداپست از ساعت 4:30 صبح تا 22:45 در روزهای کاری فعالیت می‌کند.


سیستم اتوبوس: بوداپست دارای ۲۶ خط اتوبوس است که ۲۷۵۵ کیلومتر طول دارد و دسترسی به برخی از نقاط این شهر فقط از طریق اتوبوس امکان‌پذیر است.


اتوبوس‌های شبانه: ارائه همه انواع خدمات حمل‌و‌نقل در حدود نیمه‌شب متوقف می‌شود، اما اتوبوس‌های شبانه در مسیرهای اصلی مترو، تراموا و اتوبوس تا صبح به ارائه خدمات می‌پردازند.


اتوبوس برقی: اتوبوس برقی این شهر دارای ۳۵ خط با ۷۵ کیلومتر طول است. ارتباط بوداپست با حومه این شهر هم از طریق راه‌آهن برون شهری برقرار می‌شود. بوداپست برای مقابله با آلودگی هوا استفاده از دوچرخه را در دستور کار خود قرار داده است. این شهر تلاش می‌کند هرچه بیشتر بر استفاده از دوچرخه تمرکز کند و کمتر خودرومحور باشد. به همین منظور ساخت مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری در دستور کار شهرداری این شهر قرار گرفته است.