گروه مسکن، نورا حسینی: فعالان بازارمسکن می‌گویند قیمت مسکن به کف رسیده است. اما خریداران هنوز نمی‌توانند با وجودکاهش قیمت‌ها فایل مناسبی پیدا کنند. در حال حاضرخرید خانه برای مشتریان واقعی سخت شده و به ندرت فایلی بدون نقص به آنها پیشنهاد می‌شود. هنوز هم فروشندگان پول لازم، بهترین فرصت خریدارانی هستند که نقدینگی کافی برای خرید ایده‌آل ندارند.

به گفته یکی از مشاوران املاک محدوده مرکزی تهران بیشتر فایل‌هایی که قیمت پایینی دارند متعلق به آپارتمان‌هایی است که یا فاقد پارکینگ است یا در طبقات بالا قرار دارند و آسانسور ندارند.

این مشاور املاک ادامه می‌‌دهد: صاحبان آپارتمان‌های مرغوب حاضر نیستند نرخ خود را کاهش دهند و به همین دلیل برخی از فایل‌های فروش به فایل‌های رهن منتقل شده‌اند.


این مشاور املاک اضافه کرد: هنوز هم برخی از فروشندگان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. این در حالی است که نرخ خانه‌های نامرغوب نیز سبب شده انتظار قیمتی خریداران بالا برود و حاضر به پرداخت قیمت‌های بالا نباشند.


بر اساس مشاهدات میدانی «دنیای اقتصاد» آپارتمانی در محله آیت‌الله کاشانی به متراژ 80 متر که دارای 2 اتاق خواب است متری 4 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. سن بنای این واحد 23 سال و فاقد پارکینگ است در حالی که آپارتمان‌هایی با همین مشخصات در همین محدوده که دارای پارکینگ هستند متری 5 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. آپارتمان دیگری در محله صادقیه که 95 متر زیر بنا دارد و دارای پارکینگ هم هست به دلیل آنکه در طبقه چهارم قرار دارد و فاقد آسانسور است متری 3 میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شده در حالی که میانگین قیمت فروش واحد آپارتمان در این محله 4 میلیون و 800 هزار تومان است.

اشباع بازار مسکن با املاک نامرغوب