گروه مسکن: رئیس شورای شهر تهران می‌گوید تراکم فروشی مربوط به دهه ۷۰ که به‌عنوان جرم تلقی می‌شد اما در حال حاضر پس از ابلاغ طرح تفصیلی تراکم‌فروشی کنار گذاشته شده و مجوز تراکم فقط در اغلب ضوابط طرح تفصیلی فروخته می‌شود!

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: تراکم فروشی جرم است و با فروش تراکم مجاز متفاوت است.

او اظهار کرد: تراکم و فروش تراکم دو موضوع مختلف هستند که ریشه آنها مربوط به دهه ۷۰ شمسی است. از آن زمان تاکنون افراد می‌توانستند با پرداخت پول به راحتی تراکم را بخرند که روند فروش تراکم در سال ۷۲ کند و به پنج طبقه محدود شد.

او با اشاره به اینکه امروزه با تصویب طرح تفصیلی ساختمان‌ها بر اساس تراکمی ساخته می‌شوند که شهرداری تهران تعیین می‌کند، افزود: ساخت و ساز بیشتر از حد تعیین شده تخلف است که حتی با پرداخت پول نیز قابل جبران نیست. اگر سازندگان نسبت به حد تراکم تعیین شده تخلف کنند پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود درحالی‌که در گذشته موضوع رسیدگی به فروش تراکم به کمیسیون توافقات ارائه می‌شد که این کمیسیون امروز به‌طور کامل منحل شده است. چمران تاکید کرد: شورای شهر از تمامی مجوزهای شهرداری برای اعطای پروانه ساخت باخبر است و هر پروانه ساخت صادر شده در سایت شهرداری ثبت شده است که ما نیز با رصد سایت شهرداری از مجوزهای صادر شده کسب اطلاع می‌کنیم. در نهایت شهرداری است که باید در قبال اجازه ساخت طبقات پاسخگو باشد. تراکم فروشی جرم است و با فروش تراکم مجاز متفاوت است.