گروه مسکن، نورا حسینی: مشاوران املاکی که دستی هم بر ساخت‌وساز دارند، روش تازه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیمه‌تمام ساختمانی‌شان پیدا کرده‌اند.

این گروه از فعالان بازار مسکن به خریدارانی که نقدینگی‌شان بیش از 100 میلیون تومان است پیشنهاد مشارکت در پروژه‌های ساختمانی را می‌دهند که بیشتر این پروژه‌ها در شهرهای اطراف تهران مانند کرج قرار دارد.


بر اساس تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» برخی از پروژه‌های ساختمانی در فازهای ابتدایی متوقف شده، حتی پروژه‌های مشارکت در ساخت با وجود تخریب بنای قدیمی رها شده است. برخی دیگر در مرحله اسکلت نیمه‌تمام مانده، اما نقدینگی کافی برای تکمیل آن وجود ندارد. اما راهکار مشاوران املاکی که درحوزه ساخت‌و‌ساز هم فعال است تشویق خریداران مصرفی مسکن به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی است.


این مشاوران با بیان اینکه با کمتر از نقدینگی 230 میلیون تومان امکان خرید ملک در تهران وجود ندارد پیشنهاد تازه‌ای روی میز برای خریداران قرار می‌دهند که با سرمایه‌گذاری 100تا 130 میلیونی روی پروژه‌های ساختمانی که بیشتر در خارج شهر قرار دارد صاحب ملکی بزرگ و نوساز شوند. این سازندگان مدعی هستند سودی که نصیب خریداران می‌شود بیش از سود معمول بانکی و درحدود 40 درصد است.


محمد مهدی مافی، دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران هم درباره وضعیت پروژه‌های نیمه‌کاره پایتخت با وجود رونق نسبی بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: رابطه‌ای بین رونق بازار و انگیزه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ساختمانی وجود دارد. ساختمان‌های نیمه کاره یا شخصی‌ساز هستند یا سازندگان به‌طور موازی پروژه‌ای را تکمیل و پروژه دیگری را آغاز کرده‌اند که فروش پروژه‌های تکمیل شده امکان تزریق مالی به پروژه‌های جدید را می‌دهد. بنابراین رونق خرید و فروش می‌تواند در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تاثیرگذار باشد.


وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر که علائم اندکی از رونق در بازار مسکن مشاهده می‌شود همین اندک رونق نیز در پروژه‌های ساخت‌و‌ساز هم دیده شده است.

مشارکت در ساخت به جای خرید ملک