گروه مسکن: فرماندار تهران پس از وقوع دست‌کم 20 زمین‌لرزه در اواخر پنج‌شنبه شب تا ظهر جمعه هفته گذشته در جنوب شرق استان اعلام کرد: این زمین‌لرزه‌ها به معنای فعال شدن گسل‌های تهران نیست.

عیسی فرهادی، فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه بر اساس قانون، مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهرداری است، گفت: در هفته جاری جلسه‌ای در استانداری تهران با حضور معاون عمرانی استاندار، ژئوفیزیک دانشگاه تهران، آب و فاضلاب، زمین‌شناسی، منابع طبیعی، راه‌وشهرسازی و سایر اعضا تشکیل شد و گزارش‌هایی در خصوص زمین‌لرزه‌های اخیر استان ارائه شد.


او ادامه داد: بر اساس این گزارش‌ها گسل‌های تهران فعال نشده‌اند و اگر موردی باشد شهرداری و ژئوفیزیک آثار و شواهد را اعلام می‌کنند.


او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز عنوان کرد: پیشنهاد ایجاد ۶ بخشداری جدید در تهران در حال مطالعه است.


فرماندار تهران در مورد پیشنهاد جدید برای تقسیمات کشوری اظهار کرد: هم در دولت قبل و هم دولت فعلی پیشنهاد توسعه سیاسی تهران را داده‌ایم. البته مخالف ایجاد تعدد فرمانداری در تهران هستیم اما پیشنهاد کردیم تهران ۶ بخشداری داشته باشد مثلا بخشداری کن و آفتاب و مرکزی داریم و بخشداری‌هایی مانند ونک و... ایجاد شود.


او افزود: این توسعه موجب می‌شود تا در مسائل زیست‌محیطی و مسائل اجتماعی تاثیرگذاری بیشتر شود. به گفته وی در این پیشنهاد آمده که تمام این بخشداری‌ها زیرمجموعه فرمانداری باشد تا بتوان عملکرد بهتری ارائه کرد.


فرهادی تصریح کرد: این پیشنهاد ۷ ماه قبل ارائه شده و در حال کارشناسی است. نظر استاندار و وزیر کشور هم تایید طرح است. همچنین پیشنهاد دادیم ادارات شهر تهران به‌عنوان اداره کل تغییر کنند مثلا آموزش و پرورش تهران اداره کل است و این موفقیت زیادی به همراه داشته است.


فرماندار تهران همچنین از تعطیلی معادن شن و ماسه در جنوب شرق تهران در راستای کاهش آلودگی هوای شهر در آینده‌ای نزدیک خبر داد.


او گفت: برای کاهش آلودگی‌ها تاکنون تعدادی از صنایع کوچک به خارج از تهران انتقال پیدا کرده است. حتی معادن شن و ماسه‌ای که در منطقه ۱۸ وجود دارند و تحت بهره‌برداری‌های بی‌شمار قرارداشته و مساحت آن حدود۴۷۲هکتار زمین است باید تعطیل شود که هم دیگر نخاله‌های شهر به آن منطقه منتقل نشود و هم فضای سبز توسعه یابد.