یک مقام شهرداری تهران درباره علت تغییر رنگ درختان پایتخت طی چند روز اخیر و نمایان شدن چهره پاییزی روی برگ‌ها در فصل تابستان، گفت: دلیل اصلی بروز خزان درختان، شوک و استرس حرارتی است که به واسطه افزایش ناگهانی دمای هوا به درختان چنار وارد شده و باعث زرد شدن­ برگ­ آنها شده است.


قائم‌مقام شهردار یکی از مناطق مرکزی تهران در این‌باره به خبرگزاری مهر گفت: از آنجایی که سهم قابل‌توجهی از‌ اندام تعریق و فتوسنتز درختان چنار در برگ‌ها واقع شده همین عامل سبب می‌شود با افزایش و تغییر ناگهانی درجه هوا، میزان دفع آب از برگ‌ها تشدید شود و امروز در حالی که دو هفته از آغاز فصل تابستان گذشته است، درختان تهران به پیشواز خزان رفته‌اند.

استرسی که امروز به گونه‌های گیاهی منطقه ۶ تهران وارد شده به اصطلاح علمی، root and shoot growth یا همان تنش خشکی نامیده می‌شود، ضمن آنکه علاوه بر بروز این عارضه در درختان چنار، شاهد هستیم که تنش آبى یا همان water stress نیز به سراغ درختان رفته است.

این دو علت اصلی امروز در ابتدای شروع فصل گرما، سبب شده درختان چنار تهران به‌ویژه در مرکز پایتخت، دچار خزان زودرس شوند.

شوک کنونی نیز با کاهش فواصل آبیاری فضاهای سبز شهری قابل کنترل است به طوری که اگر در روزهای عادی ۴۸ ساعت یا ۷۲ ساعت یک بار به درختان آب لازم و کافی می‌رسیده است، باید در چنین شرایطی، فواصل آبیاری کوتاه شود. از سویی دیگر آبیاری‌ها نیز باید در ساعات خنکی یا شب‌ها صورت گیرد که کمترین میزان آب در درختان زیر تابش نور مستقیم آفتاب به بخار تبدیل شود زیرا همین تبدیل بخار آب داخل برگ درختان نیز سبب خشکی برگ‌ها و شدت گرفتن خزان در‌ اندام فتوسنتزکننده می‌شود.