گروه مسکن - مهدیس فرقانی: امسال بازار رهن و اجاره واحدهای مسکونی در تهران در مقایسه با سال گذشته شاهد فایل‌های بیشتری با شرایط اجاره ماهانه بیش از یک میلیون تومان است.

دسته‌بندی متراژ واحدهای مسکونی عرضه شده در بازار رهن و اجاره فعلی نشان می‌دهد که نرخ‌های اجاره میلیونی از واحدهای 80 متری به بالا به‌طور چشمگیری فراگیر است.

از سوی دیگر برخی از واحدها با متراژ کمتر از 80 متر در برخی از مناطق تهران به صورت انگشت شمار هم با اجاره‌های میلیونی ماهانه به بازار اجاره عرضه می‌شوند، اما به‌طور کلی اکثر متراژهای کمتر از 80 متر، نرخ اجاره ماهانه آنها کمتر از یک میلیون تومان تعیین می‌شود.

بسیاری از بنگاهداران املاک رواج اجاره‌های میلیونی در بازار رهن و اجاره مسکن کنونی نسبت به سال قبل را «حاصل برآورد نیاز مالی از سوی موجران» اعلام می‌کنند.

این دسته از فعالان بازار مسکن تاکید کردند: تا زمانی که محرک‌هایی همچون کاهش نرخ سود بانکی، سوءاستفاده برخی موجران به منظور کسب درآمد از بازار اجاره‌، حضور برخی دلالان و سودجویان در قالب مشاور املاک وجود داشته باشد چنین وضعی در بازار اجاره ادامه دارد.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی واحد مسکونی اجاره‌ای با متراژی بین 70 تا 90 متر مربع پرداخته است. در بین این فایل‌ها برخی واحدها میزان اجاره بهای ماهانه شان از مبلغ ودیعه‌شان بیشتر تعیین شده است که در این فایل‌ها واضح است مالک قصد دارد اجاره ماهانه بیشتری نسبت به سود بانکی دریافت کند. برای مثال واحدی 75 متری 5 سال ساخت در خیابان دروس با 10 میلیون تومان ودیعه و 3 میلیون تومان اجاره ماهانه به بازار مسکن پیشنهاد شده است.

تازه‌ترین لیست از آپارتمان‌های اجاره‌ای در تهران