چراغ سبز به تغییر کاربری بیمارستان‌ها

گروه مسکن: درحالی‌که کابینه دولت یازدهم (از حسن روحانی رئیس‌جمهوری گرفته تا وزرای مسوول و مرتبط با امور شهری پایتخت) به عملکرد مدیریت شهری در چند سال اخیر انتقادات جدی و صریحی وارد می‌کنند، دیروز یکی از اعضای کابینه دولت که هم‌اکنون محمدهادی ایازی معاون سابق شهردار تهران، سمت قائم‌مقام وزارت تحت امر او را دارد در صحن علنی شورای شهر تهران حاضر شد و اقدامات شهردار تهران در امور مختلف اداره پایتخت را تایید کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» روز گذشته حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان میهمان صحن علنی پارلمان محلی پایتخت شد. او به همراه ایازی، معاون سابق محمدباقر قالیباف در شرایطی به صحن علنی شورای شهر آمد که شهردار تهران نیز از همان دقایق ابتدایی او را همراهی می‌کرد که به نظر می‌رسد نشان از هماهنگی‌های انجام شده برای حضور وزیر بهداشت در صحن شورا دارد.

درحالی‌که شهردار تهران در زمان حضور سایر وزرای کابینه دولت از جمله عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی به‌دلیل عدم هماهنگی برای حضور عضو کابینه دولت، شورای شهر را مورد نقد قرار داد.

آنچه فرضیه هماهنگی میان حضور وزیر بهداشت و شهردار تهران را در صحن علنی شورای شهر تقویت می‌کند اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای واگذاری اداره امور بیمارستان‌ها و اورژانس هوایی و داخلی به شهرداری تهران بود.

وزیر بهداشت در این رابطه عنوان کرد: بنده به‌عنوان نماینده دولت در صحن علنی شورا عنوان می‌کنم که آماده واگذاری بیمارستان‌ها با همین اعتبارات به شهرداری هستیم و ما می‌توانیم با سیاست‌گذاری و نظارت در حوزه سلامت فعالیت خود را ادامه دهیم.

پیشنهاد وزیر بهداشت اگرچه با واکنش سریع و صریح یکی از اعضای شورای شهر مواجه شد اما وزیر بهداشت مجددا روی پیشنهاد خود برای واگذاری بیمارستان‌ها و اورژانس شهر تهران به شهرداری تاکید کرد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در واکنش به پیشنهاد وزیر بهداشت در خصوص واگذاری بیمارستان‌ها به شهرداری تهران اظهار کرد: امیدوارم وزیر بهداشت پیشنهاد خود را پس بگیرد، چرا که هراس داریم اتفاقی که برای باغات تهران افتاد برای بیمارستان‌های شهر نیز بیفتد. او تاکید کرد: به شدت نگران تغییر کاربری بیمارستان‌ها هستیم چراکه ممکن است به جای بیمارستان، ساخت و سازهایی با کاربری متفاوت در آنها صورت گیرد. البته واکنش این عضو شورای شهر موجب تغییر موضع وزیر بهداشت نشد.

هاشمی در پاسخ به نگرانی شورای شهر تهران بابت تغییر کاربری بیمارستان‌ها گفت: در حال حاضر بخشی از بیمارستان‌های شهر بیش از ۷۰ تا ۸۰ سال عمر دارند و تعدادی از این بیمارستان‌ها در جوار اتوبان‌ها و بزرگراه‌های شهر هستند که در هنگام بروز بحران نه‌تنها نمی‌توانند کمکی به شهر کمک کنند بلکه به‌دلیل فرسودگی نیازمند کمک هستند بنابراین چه اشکالی دارد که بیمارستان‌ها تغییر کاربری پیدا کنند.

او ادامه داد: اگر این بیمارستان‌ها تغییر کاربری پیدا کنند و به مجتمع‌های مسکونی یا تجاری-اداری تبدیل شوند، شاید بیشتر برای شهر مفید باشند.

آب تهران آلوده بود اما الان نیست

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به نگرانی برخی از اعضا درباره آلودگی آب تهران تصریح کرد: قرار نیست بابت آلودگی آب تهران به مردم دروغ بگوییم هیچ ارزشی ندارد. آب تهران در حال حاضر بهتر از سال گذشته است می‌توانم بگویم خیلی بهتر به گونه‌ای که استانداردها در مورد کیفیت آب تهران رعایت می‌شود. او افزود: میزان نیترات آب در بسیاری از مناطق شهری ۵۰ و کمتر از ۵۰ ppm (میلی‌گرم در یک لیتر) است و در برخی مناطق بین ۵۰ تا ۸۰ ppm است درحالی‌که در سال گذشته در برخی مناطق میزان نیترات موجود در آب تا حدود ۱۱۰ ppm نیز بوده است.

به گفته وی میزان استاندارد جهانی برای نیترات موجود در آب حداکثر ۵۰ ppm است. البته این میزان نیترات برای کودکان شیرخوار مناسب نیست. در حاشیه جلسه روز گذشته شهردار تهران از موافقت رئیس قوه قضائیه برای تبدیل زندان اوین به فضای سبز خبر داد و گفت برای این اقدام باید مشکلات ساختمانی حل و ظرفیت‌هایی ایجاد شود.