«برَند»ها در پرند

گروه مسکن: افزایش جمعیت ناشی از ساخت مسکن‌مهر در شهر جدید پرند، ورود یکسری نام‌های تجاری معروف در حوزه فروش انواع کالای مصرفی و خوراکی به این منطقه را در پی داشته است. در این شهر که تا پیش از شروع طرح مسکن‌مهر، حداکثر ۳۰ هزار واحد مسکونی با جمعیتی معادل نصف ظرفیت سکونتی خانه‌ها در آن وجود داشت، هم‌اکنون حدود ۹۹ هزار واحد مسکونی‌مهر نیز اضافه شده و این آپارتمان‌های جدید تا الان حداقل ۵۳ هزار نفر ساکن جدید به پرند اضافه کرده است. روز گذشته ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند افتتاح و به متقاضیان واگذار شد. با احتساب افتتاح‌های قبلی، در حال حاضر نیمی از کل مسکن‌مهر پرند -نزدیک به ۴۰ هزار واحد- تحویل صاحبانش شده و نیمی دیگر مطابق آنچه مدیرعامل پرند دیروز اعلام کرد، قرار است تا پایان سال۹۴ بهره‌برداری شود. اما این حجم بارگذاری مسکونی در پرند، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، چهره شهر را تغییر داده و باعث کسب‌وکارهای جدید در این منطقه شده است. مشاهدات خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که روز گذشته برای مراسم افتتاح مسکن مهر به پرند سفر کرد، نشان می‌دهد: تعدادی از «برند»های عرضه مواد غذایی و خانگی مستقر در تهران، در پرند نیز شعبه زده‌اند. در این منطقه مسکونی همچنین یکی دو مجتمع تجاری هایپر نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر، تعداد خانه‌های خالی در پرند کمتر شده، هرچند تعداد کل واحدهای مسکونی در این شهر طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ به دلیل عرضه مسکن‌مهر، چند برابر شده است.

اتفاق جدید در شهر جدید پرند اثبات می‌کند، محله‌های مسکن‌مهر به دلیل ارزان‌قیمت بودن واحدها در آن، جاذب بخشی از جمعیت تهران و شهرهای اطراف شده است.

بررسی‌ها حاکی است قیمت واحدهای مسکونی‌مهر در پرند به ازای هر مترمربع حدود یک‌چهارم میانگین قیمت‌ها در تهران است. وضع موجود این شهر در صورت تکمیل خط مترو، باز هم بهبود پیدا می‌کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» هم‌اکنون میزان پیشرفت‌فیزیکی کل مسکن‌مهر در شهر جدید پرند حدود ۸۰درصد است، اما حجم پرداخت آورده‌نقدی مردم در این پروژه‌ها، زیر ۶۰درصد اعلام می‌شود. در یک‌سال اخیر توان مالی محدود پیش‌خریداران از یکسو و افزایش قیمت از سوی‌دیگر، سرعت پرداخت آورده‌نقدی برای تکمیل واحدها را کند کرد اما روز گذشته مدیرعامل شهر جدید پرند از تغییر اوضاع خبر داد و به «دنیای‌اقتصاد» گفت: نگرانی پیش‌خریداران بابت احتمال افزایش چندباره قیمت را با نهایی کردن هزینه‌ها با پیمانکاران و اعلام قیمت قطعی به مردم، رفع کردیم، طوری که تحت‌تاثیر این اقدام، در دی‌ماه حجم پرداخت نقدی ثبت‌نام‌کننده‌ها به حساب بانکی مسکن‌مهر به ۲۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با واریزی‌های ماه‌های قبل، ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه افزایش ۵ میلیونی وام نیز در تشویق افراد به تسریع در پرداخت آورده‌نقدی، موثر بوده است.

از ابتدای ساخت مسکن‌مهر تاکنون، حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان از طرف پیش‌خریداران به پروژه‌های پرند، آورده‌نقدی تزریق شده است. با احتساب قیمت‌های جدید، متوسط هزینه‌ای که صاحبان مسکن‌مهر بدون احتساب مبلغ وام، باید برای دریافت کلید پرداخت کرده باشند، ۲۸ تا ۳۰میلیون تومان است.