گروه مسکن- بانک مسکن در ۹ ماه اول امسال، ۷۴ درصد تسهیلات پرداختی در بخش مسکن را به حوزه «خرید» اختصاص داد. افزایش سهم متقاضیان خرید مسکن از تسهیلات تنها بانک تخصصی در این بخش، به معنای چرخش نظام بانکی به سمت دیدگاه‌های دولت فعلی و هماهنگ‌ شدن تدریجی با برنامه‌های مدنظر وزارت راه‌‌وشهرسازی است. کارنامه سال‌های قبل بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن نشان می‌دهد: نسبت اعطای وام‌ساخت به وام خرید همواره حدود ۶۰ به۴۰ بوده به این معنی که بانک‌ها در طول سال‌های گذشته تحت تاثیر ممنوعیت پرداخت وام خرید، بیش از نیمی از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن را به حوزه ساخت‌وساز اختصاص داده‌اند.

امسال هنوز کارنامه سایر بانک‌ها در حوزه تامین مالی مسکن منتشر نشده اما عملکرد بانک مسکن در ۹ ماه اول سال۹۳ نشان می‌دهد: از ۲۵۲ هزار فقره انواع تسهیلات پرداختی از سوی این بانک، ۱۰۱ هزار فقره در قالب وام خرید و ۸۶ هزار فقره در قالب وام جعاله (تعمیرات منزل) به متقاضیان ارائه شده است و تنها ۶۵ هزار فقره تسهیلات در قالب وام ساخت بوده است. با توجه به اینکه تسهیلات جعاله عملا برای خرید مسکن و همراه وام خرید، به متقاضیان داده می‌شود، سهم آن در طبقه‌بندی انواع تسهیلات، برای «وام خرید» محاسبه خواهد شد و به این ترتیب ۷۴ درصد کل تسهیلات بانک مسکن در ۹ ماه اول امسال برای خرید مسکن و ۲۶ درصد نیز برای ساخت مسکن پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک مسکن روز گذشته در این باره اعلام کرد: بانک مسکن در ۹ ماه نخست سال جاری افزون بر ۲۵۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در قالب عقود مختلف به متقاضیان پرداخت کرده است. همچنین میزان تسهیلات پرداختی در بخش جعاله نیز در بازه زمانی مورد اشاره ۸۶ هزار فقره به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: در ۹ ماه نخست سال جاری تعداد ۶۵ هزار واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن احداث شده و تعداد ۱۰۱ هزار واحد مسکونی نیز با استفاده از تسهیلات بانک توسط متقاضیان خریداری شده است که تسهیلات خرید خانه از حیث مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۹۶ درصد رشد داشته است.