گروه مسکن: دو روز پیش در ستون نبض‌بازار، گزارشی درباره کاهش قیمت مسکن در شرق تهران و تمایل برخی فروشنده‌ها در این منطقه به حراج آپارتمان‌ منتشر شد که در آن به نقل از مشاوران املاک عنوان شده بود: برخی فروشنده‌ها تصمیم گرفته‌اند، قیمت پیشنهادی فروش واحد خود را زیر قیمت ‌منطقه، واگذار کنند. در این گزارش، منصور خازنی یک مشاور املاک در شرق تهران به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده بود: مالک یک آپارتمان ۴طبقه در نارمک قیمت فروش را متری ۲ میلیون تومان اعلام کرده است.

این مشاور املاکی دیروز در تماس تلفنی به «دنیای‌اقتصاد» ضمن تصحیح گفته‌های خود، اعلام کرد: فایلی که قیمت آن را اعلام کردم، یک آپارتمان قدیمی‌ساز بوده که در محله هفت‌حوض نبوده بلکه در محله درجه سه بیرون نارمک قرار داشته است. ضمن اینکه، این فایل جزو فایل‌های پول‌لازم و استثنایی بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه سطح کنونی قیمت مسکن در نارمک و سایر محله‌های شرقی تهران، ارقام مختلفی است و حداقل از متری ۳ میلیون شروع و تا ۷ میلیون تومان هم برآورد می‌شود، حتما از متری ۲ میلیون تومان بیشتر است و نباید این تصور در بازار ایجاد شود که همه آپارتمان‌های این منطقه، حراج شده‌اند.

وی افزود: ساختمان ۴طبقه‌ای که قیمت آن را متری ۲ میلیون تومان اعلام کردم، به صورت یکجا برای فروش گذاشته شده است در حالی که نرخ عرف منطقه از این رقم بیشتر است. در این ساختمان، همچنین زیربنای هر آپارتمان‌، ۱۱۰ مترمربع بوده است به این معنی که اگر چه قیمت هر متر آن، کمتر از سطح متوسط منطقه، قیمت‌گذاری شده اما ارزش کل ساختمان که یکجا قرار بوده فروش رود، در مجموع رقم قابل‌توجهی برای فرد خریدار خواهد شد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، طبق آخرین اعلام رسمی متوسط قیمت مسکن در تهران متری ۴ میلیون تومان است و مالکان به تناسب تصمیم خود، قیمت پیشنهادی را بالاتر یا پایین‌تر از این رقم اعلام می‌کنند.

طبق گزارش سامانه رهگیری معاملات مسکن، متوسط قیمت مسکن در منطقه۴ تهران در شهریور و مهر امسال بین ۴میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در هرمترمربع در نوسان بوده است.

مشاوران املاک می‌گویند: قیمت پیشنهادی یک مالک، نمی‌تواند مبنای یک محله قرار بگیرد چرا که قیمت‌های عرف منطقه، بر قیمت‌گذاری‌ها موثر است. اما برخی مالکان، تحت شرایط خاص که به پول‌نقد نیاز مبرم پیدا می‌کنند، حاضر می‌شوند ملک خود را زیر قیمت، عرضه کنند که این حراج، ملاک عمل کل منطقه نیست.