اتوبوسرانی تهران دو برابر ناوگان فعلی اتوبوس جدید می‌خواهد

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: فرسودگی ۳۰ درصد کل ناوگان اتوبوسرانی پایتخت و عدم تحویل اتوبوس از سوی دولت طی چهار سال گذشته، هم‌اکنون سرویس‌دهی اتوبوسرانی کلان‌شهر تهران را با اختلال روبه‌رو کرده به‌طوری که برای رفع کمبود در ناوگان، بیش از دو برابر اتوبوس‌های فعلی به اتوبوس جدید نیاز است. به گزارش خبرگزاری مهر، معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران دارای ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس است که ۲۰۰۰ دستگاه آن فرسوده هستند، اظهار کرد: طی ۴ سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس هم به تهران تحویل داده نشده؛ در صورتی که این کلان‌شهر حداقل به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

تشکری هاشمی با بیان که تاکنون سهم ۵۰ درصدی دولت بابت توسعه حمل‌و‌نقل عمومی تهران به مدیریت شهری پرداخت نشده است، تصریح کرد: لازم است دولت در زمینه رفع مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی و کاستی‌ها و کمبودهایی که در این ارتباط وجود دارد، توجه و حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دیرکرد پرداخت بودجه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی منجر به بروز مشکلاتی در نحوه خدمات‌رسانی و در نتیجه گله‌مندی شهروندان شده، اضافه کرد: در صورت پرداخت بودجه مصوب حمل‌و‌نقل عمومی می‌توانیم در اقدامی ضربتی اتوبوس‌های مورد نیاز را فراهم و راه طولانی رسیدن به ناوگانی با ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس را تا جای ممکن کوتاه کنیم.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد بروز و ظهور توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی در زمینه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه مترو هستیم، اظهار کرد: تحقق این مهم صرفه‌جویی‌ ارزی بسیاری را به همراه داشته که البته امروز با اتکا به توان داخلی، از توانایی تامین نیازهای حمل‌و‌نقل عمومی برخوردار شده‌ایم. تشکری هاشمی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات لازم، آماده‌ هستیم تا تمام نیازهای حمل‌و‌نقلی شهر و شهروندان را تامین کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر به توانمندی‌ها و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم که به میزان قابل توجهی از ارزبری جلوگیری کرده و منجر به صرفه‌جویی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای برای کشورمان شده است. وی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها از حق استفاده از فاینانس به‌منظور برطرف کردن نیازهای خدمات‌رسانی به شهروندان از جمله خدمات حمل‌و‌نقل عمومی برخوردار هستند، اضافه کرد: هم دولت و هم مجلس شورای اسلامی در زمینه تامین منابع مالی شهرداری‌ها درخصوص حمل‌و‌نقل عمومی و به‌ویژه مترو موافق هستند و صرفا منتظر موافقت شورای اقتصاد هستیم. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در صورت موافقت شورای اقتصاد، شهرداری تهران می‌تواند از فاینانس استفاده کند و در این صورت، سالی ۳۰ کیلومتر خط جدید مترو به شهروندان تهران تحویل دهد، گفت: متاسفانه سال‌هاست موضوع استفاده مدیریت شهری تهران از فاینانس، گرفتار تشریفات اداری شده است.

هشدار درباره وسایل نقلیه عمومی

تشکری هاشمی با بیان اینکه به دلیل کمبود اعتبارات لازم، شاهد مشکلات بسیاری بر سر راه توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هستیم، افزود: اگر اوضاع بر همین منوال ادامه یابد، افراد به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی به استفاده از وسیله نقلیه شخصی روی می‌آورند و مسائل و مشکلات مربوط به ترافیک، آلودگی هوا و تصادفات رانندگی، تشدید خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه به دلیل تصادفات رانندگی، سالانه خسارتی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بر اقتصاد ملی کشورمان وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: حمل‌و‌نقل عمومی استاندارد، می‌تواند به میزان زیادی از این خسارت‌ها جلوگیری کند.