گروه مسکن: رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تاکید بر ضرورت اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان یادآور شد: درخواست ما از وزیر راه و شهرسازی این است که همکاری نزدیکتری با مجموعه انبوه‌سازان داشته باشد تا انبوه‌سازان نیز با حساسیت بیشتری در خصوص درخواست وزیر مبنی بر سازنده پاسخگو بودن اقدام کنند. حسن محتشم در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: توقع ما این است که با تشکیل یک کمیته یا کارگروه مشترکی از انبوه‌سازان و مسوولان وزارت راه و شهرسازی و برگزاری جلسات ماهانه، سعی در شناسایی مسائل و چالش‌ها و رفع نواقص داشته باشند تا بتوانند بحث پاسخگویی انبوه‌سازان را بومی‌سازی و به عبارت بهتر نهادینه کنند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی فرهنگ پاسخگویی در صنعت ساختمان به وجود خواهد آمد، تاکید کرد: با توجه به تخریب بی‌رویه ساختمان‌ها در کشور و این موضوع که طی سال‌های اخیر اکثر این ساختمان‌ها، غیر از ساختمان‌هایی بوده‌اند که به دست انبوه سازان ساخته شده‌اند و انبوه سازان همواره در مسیر ساخت و سازهای اصولی گام برداشته‌اند، در همین راستا و برای سازنده پاسخگو بودن نیز اعلام آمادگی می‌کنند. وی ادامه داد: همچنین انبوه‌ساز باید متعهد شود که در طول مدت بهره‌برداری از ساختمان نسبت به رفع نواقص اقدام و آن را ضمانت کند. رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در عین حال گفت: البته برای ضمانت رسمی از سوی انبوه‌سازان نیاز به ورود شرکت‌های بیمه تضمین کیفیت است. چون وقتی شرکت بیمه متحمل جبران ایرادات و نواقص یک ساختمان می‌شود، در مقابل باید تعهد و مسوولیت را از سازنده آن ساختمان مطالبه کند. محتشم ادامه داد: با توجه به مشکلات پیچیده موجود در پروژه‌های مسکن مهر، اخیرا حقوق بهره‌برداران در جهت ساخت ساختمان‌های مناسب، قابل سکونت و دارای امکانات زیرساختی مطرح شده و ورود شرکت‌های بیمه تضمین کیفی می‌تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد.

نارضایتی عمومی از کیفیت ساخت‌وسازها

همچنین در این نشست دبیر انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: از آنجا که پیچیده‌ترین کالای مصرفی که یک خانوار در طول زندگی خود خریداری می‌کند مسکن است، ارزیابی نهایی و کامل این کالا غیرممکن است. محمدمهدی مافی در ادامه افزود: تقریبا همه ما از کیفیت ساختمان‌ها ناراضی هستیم و یکی از دلایل این موضوع این است که نهادهای صنفی در تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌هایی که در حوزه ساخت‌وساز به‌کار گرفته می‌شود دخالت ندارند. وی با بیان اینکه در دیگر کشورها نهادهای صنفی آئین‌نامه‌هایی را طراحی می‌کنند که براساس آنها می‌توان ساختمان‌ها و سطح رضایت مصرف‌کنندگان را ارزیابی کرد، افزود: خاصیت دیگر این آیین‌نامه‌ها این است که سطح توقع مصرف‌کنندگان را بالا می‌برد و سازندگان باید کیفیت ساخت را در مرحله ساخت و بهره‌برداری ارتقا دهند. مافی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما در زمینه تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ها بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، اولین نهادی که می‌طلبد به انجمن‌ها و صنوف در تهیه ضوابط کمک کند، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

همایش انبوه‌سازان در دی‌ماه

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، همایش و نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران در روزهای ۱۰ الی ۱۲ دی‌ماه سال‌جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

ارزیابی برنامه‌های دولت یازدهم در بخش مسکن، بررسی راهکارهای ورود بنگاه‌های مالی به بخش مسکن، ارزیابی برنامه دولت در پرداخت ۵۰ درصد از هزینه خرید مسکن، شناسایی و معرفی برترین پروژه‌های انبوه‌سازی در استان تهران و... از جمله اهداف و محورهای اجرایی این همایش دو روزه است.