دبیر شورای ‌عالی بورس با تاکید بر اینکه نمی‌توان بیش از حد برای کاهش قیمت اوراق وام خرید مسکن فشار مضاعف وارد کرد، گفت: سازمان بورس می‌تواند اعلام کند که فقط افرادی که می‌خواهند خانه بخرند می‌توانند اوراق را خریداری کنند و از این طریق راه افزایش قیمت بسته شود، اما نتیجه این می‌شود که سرمایه‌گذاری و به تبع آن وام‌دهی متوقف می‌شود. حسین عبده تبریزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس گفت: اقداماتی برای کنترل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بورس در حال انجام است، به‌عنوان مثال زمان فروش برای اوراق در نظر گرفته شده است تا سفته‌بازی کاهش پیدا کند و بر این اساس، تا دو ماه فرد خریدار اوراق نمی‌تواند اوراق خریداری شده خود را بفروشد.

عضو شورای‌عالی بورس خاطرنشان کرد: اگر برای کاهش قیمت اوراق اصرار زیاد شود، همین مقدار که صندوق ویژه بانک مسکن فعال است و وام می‌دهد هم از بین می‌رود. برخی‌ها تصور می‌کنند که دولت پولی در این زمینه می‌پردازد و چون دولت تفاوت سود به آن پرداخت می‌کند بنابراین قیمت برگه‌های اوراق تسهیلات مسکن هم نباید افزایش یابد.

وی اظهارکرد: برای اینکه صندوق ویژه بانک مسکن در این زمینه فعال باشد در مقابل هر ۱۰۰ نفری که سرمایه‌گذاری می‌کنند لازم است که حدود ۴۰ نفر وام بگیرند نه ۱۰۰ نفر یعنی ۶۰ نفر باید سرمایه‌گذار باشند. این درحالی است که سرمایه‌گذاران حاضر نیستند با نرخ ۱۴ درصد سرمایه‌گذاری کنند و علاقه‌مند به دریافت سود ۲۳ درصد هستند.

عبده تبریزی اضافه کرد: اما چنانچه قیمت امتیاز اوراق تسهیلات مسکن نصف و به ۵۰ درصد کاهش یابد، نرخ موثر سود مردم از ۲۳درصد فعلی به ۵/۱۷ درصد کاهش می‌یابد و تغییر عمده‌ای حاصل نمی‌شود، بر این اساس درخواست می‌کنم که با یک فشار مضاعف طرحی که فعال است و عده‌ای از مردم از آن استفاده می‌کنند و راضی هستند که با نرخ ۲۱ درصد وام بگیرند را بر هم نزنیم.

عضو شورای‌عالی بورس گفت: سازمان بورس می‌تواند اعلام کند فقط افرادی که می‌خواهند خانه بخرند می‌توانند اوراق را خریداری کنند و از این طریق راه را برای افزایش قیمت را ببندند اما در نهایت این نتیجه حاصل می‌شود که سرمایه‌گذاران دیگر در این طرح سرمایه‌گذاری نخواهند کرد و دیگر به مردم نمی‌توانیم وام دهیم.

وی افزود: اگر الان صندوقی داشته باشیم که ۸۰ میلیون تومان وام با نرخ ۴ درصد بپردازد، امتیاز اوراق تسهیلات مسکن بی‌معنا خواهد شد، پس مسیر را درست می‌رویم. اگر الان فشار بیاوریم به قیمت‌های این نوع تسهیلات، همین کار کوچکی هم که الان در حال انجام است، متوقف خواهد شد.