گروه مسکن- بهشاد بهرامی: تالار شورای شهر تهران روز گذشته شاهد موجی از تذکرات اعضا خطاب به شهردار تهران و رئیس تازه انتخاب شده پارلمان محلی در دومین جلسه مدیریتش بود. تذکراتی که نشان می داد اولا، اعضا با وجود تغییر رویکرد مدیریتی شورا پس از تکیه زدن مهدی چمران بر صندلی ریاست در هفته گذشته بنا ندارند رویکرد نظارتی خود بر عملکرد مدیریت شهری را تغییر دهند. دوم اینکه مهدی چمران در یک‌سال آینده بر خلاف دوره‌های گذشته شورا، ریاست آسانی بر جلسات نخواهد داشت و نحوه مدیریت او در جلسات به شدت از سوی اعضا زیر ذره بین است. به گزارش «دنیای اقتصاد» در دقایق آغازین جلسه رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر در خصوص وعده شهردار تهران برای ساخت مجتمع رویان و دعوت نشدن روسای کمیسیون به جلسه تخصیص اعتبارات تذکر داد. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه «آقای شهردار، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و نباید برای یک کار خوب قانون را زیر سوال برد»، اظهار کرد: شهردار تهران در چند روز گذشته از ساخت مجتمع بیمارستانی رویان در سه سال آینده که دارای ۳۲۴ تخت و ۳۳ طبقه مرکز مطالعاتی در ۱۴۰ هزار متر مربع خبر داده است اما نکته اینجا است، در شرایطی شهردار تهران در این جلسه به رعایت قوانین اشاره می‌کند که در عمل دیده می‌شود شهردار پایبند به قوانین نیست.

او با اشاره به اینکه چرا قبل از اخذ مصوبه شورا این پروژه آغاز شده است، تصریح کرد: شهردار بر اساس کدام اختیار چنین قولی را داده است؟ از طرفی میزان منابع مورد نیاز برای اجرای این پروژه چقدر است و محل تامین آن کجا است؟

حافظی پس از آن در مورد دعوت نشدن روسای کمیسیون‌های شورای شهر به جلسه تخصیص اعتبارات به شهردار تهران تذکر داد. پیش از این نیز حافظی در قالب طرح سوال از شهردار تهران به وی تذکر داده بود که نهایتا قالیباف برای دعوت از شورا قول داده بود که به نظر می‌رسد هنوز این وعده عملی نشده است. او روز گذشته علاوه بر تذکر نسبت به دعوت نشدن اعضای شورا به این جلسه، برخی بندهای مصوب این جلسه را قابل تامل خواند. او با اشاره به مصوبات اخیر جلسه این کمیته اظهار کرد: در بند ۷ تکلیف شده ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار برای پروژه شهر آفتاب تخصیص یابد و در نهایت در اصلاحیه پایان سال اعمال شود. حال سوال اینجاست آیا این کمیته این اختیار را دارد؟ ممکن است شهردار این اختیار را از محل اختیارات خود تامین اعتبار کند که در این صورت اگر در قالب اختیارات شهردار تصمیم‌گیری شده است نیاز به اصلاحیه پایان سال نیست و باید این جمله اصلاح شود اما اگر قرار است از محل دیگری تامین شود نباید وی وارد این مساله شود چراکه هیچ مقامی در شهرداری تهران اجازه ندارد منابعی که در اختیارات شورا است جابه‌جا و به اصلاحیه پایان سال منتهی کند. حافظی تاکید کرد: این مساله در مورد بند ۹ نیز صدق می‌کند که باید رسیدگی شود.

اعتراض به دخالت در انتخابات هیات رئیسه شورا

ولی‌الله شجاع پوریان، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز روز گذشته در قالب نطق پیش از دستور درباره نتیجه انتخابات هفته گذشته شورای شهر انتقاد کرد و گفت: در دوره گذشته ریاست شورا روحیه و رویه مردم‌مدارانه و صادقانه رواج پیدا کرد اما این روحیه در مدیریت شهری گران آمد و بدون توجه به پیامدهای منفی و عواقبی که بی‌گمان گریبان بسیاری را خواهد فشرد، برخی به ناحق به دخالت مستقیم در انتخابات هیات رئیسه دست زدند و موجب گسترش بی‌اعتمادی را در این فضا فراهم ساختند که البته تشریح آن را به صلاح شورای شهر تهران نمی‌داند اما در عین حال امیدواریم پس از این شاهد شائبه‌هایی از این دست نباشیم که جایگاه نهاد نظارتی شورا را با تردید جدی مواجه می‌کند و حتی نارضایتی و بی‌اعتمادی شهروندان را نیز در پی خواهد داشت. او در بخش دیگری از نطق خود افزود: بر اساس نص قانون اساسی، شورا یک نهاد ناظر و پرسشگر است در این مسیر چه نکوست بپذیریم پرسیدن و سوال کردن، مچ‌گیری و امتیاز گرفتن نیست و البته سکوت همواره به معنای همکاری و همفکری نیست!

هزینه‌های فاقد سند را تعیین تکلیف کنید

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر نیز نسبت به تعیین تکلیف نشدن هزینه‌های فاقد سند و اعتبار در دوره مدیریت شهری گذشته از سوی مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورا تذکر داد.

او عنوان کرد: در دوران ده ساله پیشین مدیریت شما در شورای شهر اتفاقات نادری رخ داد که امیدوارم با تغییر رویه خود در دوران مدیریت جدید مانع از تکرار آنها شوید؛ اتفاق اول در دوره‌ آقای احمدی نژاد رخ داد که ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه‌های فاقد سند صرف شد که هنوز تکلیف آن مشخص نشده است. او افزود: اتفاق نادر دوم در دوران آقای قالیباف رخ داد و آن هزینه‌های فاقد اعتبار بود البته ممکن است این هزینه‌ها با متمم و اصلاحیه بودجه حل شود اما هزینه‌های فاقد سند را نمی‌دانم چگونه قرار است حل کنیم.