طرح تسویه کامل بدهی شهرداری تهران

گروه مسکن: شورای شهر تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه به طرح دو فوریتی رأی داد که به موجب آن شهرداری تهران موظف است تمامی بدهی‌های خود تا پایان سال ۹۲ را تسویه کند. به گزارش «دنیای اقتصاد» طبق ماده واحده این طرح، شهرداری موظف شده است نسبت به تسویه دیون اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان سال ۹۲ که به تایید اداره کل حسابرسی شهرداری تهران رسیده باشد، اقدام و در تفریغ و اصلاحیه بودجه سال ۹۳ قید و هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

ارائه این طرح در صحن شورا، انتقاد برخی از اعضا را به علت مشخص نبودن میزان بدهی‌های شهرداری در پی داشت.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران، با بیان اینکه بحث بدهی‌های شهرداری فراتر و مفصل‌تر از یک طرح چند خطی است، گفت: پیشنهاد می‌دهم قید عبارت «به تایید اداره کل حسابرسی شهرداری رسیده باشد» حذف شود، زیرا تایید اداره کل حسابرسی باعث زمانبر شدن پرداخت مطالبات می‌شود.

همچنین محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورا با طرح سوالی گفت: اصولا باید مشخص شود که چرا این بدهی‌ها ایجاد شده است. ما که مدعی هستیم مازاد بودجه هم داریم و با این حال، در متمم بودجه مبالغ جدیدی را نیز برای منابع شهرداری پیش‌بینی می‌کنیم،‌ دیگر چرا باید دیونی ایجاد کنیم که حال بخواهیم درباره نحوه پرداخت آنها بحث کنیم؟

احمد حکیمی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز تاکید کرد: بدهی‌های مالی شهرداری موجب ایجاد تالی فاسد‌ (نتیجه فاسد) شده است.

وی دو فوریت تسویه حساب شهرداری تهران در سال ۹۲ را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: میزان بدهی‌های شهرداری تهران مشخص نیست و همین موضوع سبب ایجاد رانت در نحوه پرداخت‌ها شده است.

درنهایت، متن ماده واحده طرح دوفوریتی پیشنهادی با اکثریت آرا به تصویب شورای شهر رسید.