گروه مسکن- نورا حسینی: با گذشت چند روز از گرم‌ترین فصل سال، دمای معاملات مسکن کماکان پایین است. پیش‌تر کارشناسان مسکن پیش‌بینی کرده بودند با آغاز فصل تابستان رکود از بازار خرید و فروش مسکن برود، اما همچنان خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و تغییر چشمگیری در این بازار مشاهده نمی‌شود. برخی از مشاوران املاک معتقدند بازار ساکن مسکن را موج‌های کوچکی متلاطم کرده است اما نه به آن میزان که انتظار می‌رفت. در این میان، اتفاق امیدوارکننده‌ای رخ داده است، اینکه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شدت رکود لااقل در روز اول ماه مبارک زیاد نشده است. کارشناسان مسکن طبق رسم هر ساله انتظار داشتند رکود بازار در این ماه بیش از ماه‌های گذشته باشد اما هنوز سایه رکود سنگین‌تر نشده است.

گروهی از مشاوران املاک درباره نخستین روز بازار مسکن در ماه رمضان می‌گویند: بهترین زمان خرید مسکن در ماه رمضان است. برای همین یک هفته‌ای است که متقاضیان خرید مسکن افزایش پیدا کرده‌اند هر چند که این مراجعه‌ها هنوز منجر به عقد قرارداد نشده است.

این گروه معتقدند: افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را دارند بیشتر در این ماه به دنبال خرید مسکن هستند اما خریداران واقعی هر زمان که پول داشته باشند خرید خود را انجام می‌دهند و توجهی به زمان ندارند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار «دنیای اقتصاد» از دفاتر املاک بیشتر خرید و فروش‌های مسکن متعلق به افرادی است که در زمان کوتاهی نیاز فوری به پول داشته و نمی‌توانند منتظر رونق بازار و افزایش قیمت مسکن باشند.

در بازار اجاره نیز وضعیت مشابه بازار خرید و فروش است. قیمت‌ها در ماه رمضان تغییری نکرده است و مالکان و مستاجران با قیمت‌های سابق در حال عقد قرارداد هستند.

برخی از فعالان بازار مسکن نیز می‌گویند: هنوز برای پیش‌بینی تاثیر ماه مبارک رمضان بر قیمت‌ها زود است و شاید این تاثیر در میانه ماه خود را نشان دهد. هر چند در این بازار نمی‌توان به‌طور قطع چیزی را پیش‌بینی کرد.

اما یک کارشناس مسکن برخلاف گفته‌های سایر مشاوران مسکن درباره پیش‌بینی رکود در بازار می‌گوید: ماه رمضان بهترین ماه خرید و فروش است، چراکه مشخص نیست چه رازی در این ماه نهفته است که هر خرید و فروش یا اجاره‌ای با برکت همراه است و مالکان و خریداران بیش از گذشته با شرایط همدیگر همراهی می‌کنند.

او ماه رمضان را ماه رونق بازار مسکن می‌داند و می‌گوید خرید و فروش در این ماه بیش از گذشته خواهد بود هر چند قضاوت نیز درباره بازار تنها با گذشت چند روز، بسیار زود است.

برخی از فعالان بازار مسکن هم این فصل را فصل رونق خانه‌های کوچک می‌دانند. زیرا بیشتر کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند به دنبال خانه‌های کوچک هستند. در ستون امروز نبض بازار جدول قیمت‌های پیشنهادی فروش برخی از واحدهای مسکونی زیر ۵۰ مترمربع آورده شده است.

معاملات مسکن در اولین روز ماه مبارک