گروه مسکن: کمیسیون شوراهای مجلس روز دوشنبه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دولت طرح «ساماند‌هی و تمرکززد‌ایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی اد‌اری» را که اخیرا برای بحث و بررسی بیشتر از صحن مجلس به این کمیسیون ارجاع شده بود از نو بررسی کرد و برای رفع اشکال آن، تصمیم گرفت با حذف شرط «الزام انتقال پایتخت» از متن طرح، امکان تصویب آن را در مجلس و اجرایش در دولت را فراهم سازد. چنانچه در روزهای آینده، اصلاحات اعمال شده در این طرح، در مجلس به تصویب نهایی برسد، دولت فرصت پیدا می‌کند با مطالعه بیشتری، برای بحث ساماندهی پایتخت موجود راهکار تعریف کند.

کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت اواخر سال گذشته به تصویب مجلس رسید و هفته گذشته بررسی جزئیات آن در صحن آغاز شد اما چون نمایندگان تشخیص دادند اجرای این طرح برای دولت بار مالی به همراه دارد، آن را به کمیسیون مربوطه ارجاع دادند.

در طرح از یکسو بحث تشکیل شورایعالی انتقال پایتخت مرکب از نمایندگان دولت و مجلس، پیش‌بینی شده و از طرفی، محتوای طرح به گونه‌ای نوشته شده که گویی این شورا مکلف است برای انتقال‌پایتخت تصمیم‌گیری کند. بعد از ارجاع طرح با چنین محتوایی به کمیسیون مربوطه، دوشنبه گذشته در کمیسیون شوراهای مجلس اصلاح محتوای طرح بررسی شد و با تغییراتی که در متن طرح به وجود آمد، ضمن حذف «الزام انتقال»، متن جدید برای بررسی دوباره در صحن آماده شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» طرح ساماند‌هی و انتقال پایتخت سیاسی اد‌اری به‌د‌لیل د‌اشتن بار مالی برای د‌ولت دو هفته پیش از د‌ستور صحن علنی مجلس خارج و برای بررسی به کمیسیون شورا و امور د‌اخلی کشور ارجاع شد‌.

کلیات این طرح د‌ر د‌ی ماه سال گذشته د‌ر صحن علنی مجلس به تصویب رسید‌ اما پس از ارجاع آن به کمیسیون شورا، برای جلوگیری از بروز سوءتفاهم میان نمایند‌گان مجلس و د‌ولت عنوان طرح از «ساماند‌هی و انتقال پایتخت سیاسی اد‌اری» به «طرح بررسی ساماند‌هی و تمرکززد‌ایی از تهران و چگونگی انتقال پایتخت سیاسی اد‌اری» تغییر کرد‌.

پیش از این برخی نمایند‌گان مجلس و د‌ولت به اشتباه این طرح را طرح انتقال پایتخت معرفی می‌کرد‌ند‌ و حتی نام برخی شهرها را به عنوان نامزد‌ انتقال پایتخت عنوان می‌کرد‌ند‌. بنابراین با اصلاح نام طرح مشخص شد‌ این طرح قرار است صرفا امکان انتقال پایتخت را بررسی کند‌، نه اینکه سراغ محل جد‌ید‌ برای پایتخت شد‌ن بگرد‌د‌.

در ادامه این اصلاحات روز دوشنبه کمیسیون شوراهای مجلس با حضور نمایندگان دولت به این نتیجه رسید که شرط الزام انتقال پایتخت را نیز از این طرح حذف کند تا اجباری برای انتقال پایتخت وجود نداشته باشد و دولت ابتدا اجازه مطالعه برای «ساماندهی پایتخت» را داشته باشد. به این معنا که اگر تیم مطالعاتی دولت در شورای‌عالی انتقال، در مرحله اول به این جمع‌بندی دست یابند که مشکلات موجود پایتخت با ساماندهی وضع موجود تهران رفع می‌شود، گزینه انتقال را از دستور کار خارج کنند اما اگر چنین نتیجه‌ای از مطالعات و بررسی‌ها نگرفتند، در مرحله دوم امکان انتقال پایتخت را بررسی کنند.

در این راستا نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اظهار کرد: در جلسه روز دوشنبه کمیسیون شوراهای مجلس که با حضور معاون پارلمانی دولت، معاون وزیر راه، معاون وزیر کشور، نمایندگانی از معاونت راهبردی ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد طرح برگشت‌خورده ساماندهی پایتخت که قبلا به عنوان طرح انتقال پایتخت مطرح شده بود، در دستور کار جلسه قرار گرفت.

محمدجواد کولیوند، نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره روند بررسی این طرح در این جلسه به «ایسنا» گفت: طبق رایزنی‌هایی که با نمایندگان دولت شد، قرار بر این شد که در طرح ساماندهی پایتخت، اجبار برای انتقال پایتخت به حالت تعلیق در بیاید تا دولت اجازه مطالعه برای ساماندهی وضع موجود پایتخت را داشته باشد. او ادامه داد: اگر دولت در مطالعات خود به این تشخیص برسد که لازم است پایتخت منتقل شود، آن‌وقت طرح دیگری در این خصوص مطرح خواهد شد.

کولیوند با بیان اینکه گزارش بررسی طرح ساماندهی پایتخت در کمیسیون شوراها نهایی شده است، تصریح کرد: این گزارش به هیات رئیسه ارسال خواهد شد تا در دستور کار صحن قرار گیرد.