نوسازی در ستاد شهرهای جدید

پروسه تجمیع مدیران اجرایی دو حوزه مسکن و شهرسازی توسط ستاد سیاست‌گذاری شهرهای جدید که همزمان با شروع به‌کار دولت یازدهم در شرکت عمران شهرهای جدید کشور آغاز شد، همچنان ادامه دارد. محسن نریمان معاون وزیر راه‌وشهرسازی، هفته گذشته مهدی هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس را از این سمت تودیع و به عنوان مدیرکل املاک و امور حقوقی شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید منصوب کرد.

نریمان -که گفته می‌شود قانون تاسیس شهرهای جدید در دهه ۷۰، در زمانی که او به عنوان نماینده در مجلس حضور داشته، به تصویب رسیده است- از حدود هشت ماه پیش فرمان هدایت شهرهای جدید را به‌دست گرفت و شیوه متفاوتی از مدیریت در این بخش را به اجرا گذاشت.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید طی ماه‌های اخیر قبل از آنکه ایده‌های جدید را به طرح تبدیل کند، ابتدا ترکیب پررمق و منتخبی از مدیران بخش مسکن و متخصصان شهرساز را وارد ستاد شهرهای جدید کرد تا با نوسازی مدیریتی ستاد، فرصت لازم برای پختن هر آنچه قرار است جایگزین «مسکن‌مهر» شود را به وجود بیاورد و مسیری غیر از «آزمون و خطا» برای اجرای طرح‌های تازه برقرار کند.

نریمان، نوسازی مدیریتی را با ورود محمود میریان آغاز کرد. میریان قدیمی‌ترین مسوول در شهرهای جدید به حساب می‌آید که طی سال‌های اخیر از مسوولیت‌های دولتی کنار کشیده بود، اما در این دوره مجددا فکر برای توسعه شهرهای جدید را از سرگرفت.

در هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید، میرمحمد غراوی دبیر سابق شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور و همچنین حبیب‌اله طاهرخانی متخصص شهرساز با سابقه اجرایی در نظام مدیریت شهری نیز عضو هستند.

در فرآیند تقویت ساختار در ستاد سیاست‌گذاری شهرهای جدید فقط به اعضای هیات‌مدیره قناعت نشده است. شرکت عمران شهرهای جدید برای اولین‌بار دفتر «توسعه امور مسکن» را در زیرمجموعه معاونت توسعه مسکن و شهرسازی راه‌اندازی کرد و قرار است از تجربیات دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی برای پیشبرد طرح‌های ساخت و تامین مسکن بهره گرفته شود. گذشته از این تحولات، تعدادی از مدیرانی که پیش‌از این در صف اجرایی شهرهای جدید قرار داشتند نیز هم‌اکنون به ستاد منتقل شده‌اند تا بازوهای حلقه اصلی برنامه‌ریز را پشتیبانی کنند.

نریمان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی پاییز سال گذشته به فاصله یک روز پس‌از تودیع چاغروندی مدیرعامل وقت شهر جدید پرند، وی را به ستاد مرکزی (شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای‌ جدید) منتقل کرد تا از تجربه او در مسکن‌مهر به نفع تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و باقیمانده استفاده شود.

پنج‌شنبه گذشته نیز برای مهدی هدایت حکم مشاور معاون وزیر و مدیرکل املاک و امور حقوقی شرکت عمران شهرهای جدید صادر شد. هدایت در دولت قبل همزمان با تعریف آخرین سری از پروژه‌های مسکن‌مهر، به عنوان مدیرعامل شهر جدید پردیس منصوب شد و تا هفته گذشته مدیریت ساخت ۷۰ هزار واحدمسکونی مهر در این شهر را برعهده داشت.

مسکن‌‌مهر پردیس با اینکه حداقل ۲ سال دیرتر از سایر ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر سراسر کشور، آغاز شد، اما تاکنون حدود ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در پروژه مسکن‌مهر پردیس متفاوت از سایر پروژه‌ها، عملیات تامین خدمات سه‌گانه همزمان با ساخت‌وساز در دستور کار قرار گرفته بود که این موضوع از بروز مشکلات حال‌حاضر برخی شهرها از بابت نبود خدمات برای افتتاح واحدهای ساخته شده جلوگیری می‌کند. امسال ستاد مرکزی شهرهای‌جدید به جای آنکه بار اضافی ظرفیت مسکن‌مهر را مجددا با تعریف پروژه‌های مشابه، سنگین‌تر کند؛ بنا دارد تعریف واقعی از شهر و شهرسازی را در این مناطق عملیاتی کند. تراکم مسکن‌مهر در شهرهای جدید، نوعی حالت فقیرنشینی در این شهرها به وجود آورده و به شکل طبیعی آنها آسیب زده است. برای رفع این چالش‌، طرح ساخت مسکن‌مشارکتی یکی از ایده‌های اولیه‌ای است که در صورت تصویب نهایی آن، امکان سکونت میان‌درآمدها و حتی پردرآمدها در این مناطق به وجود می‌آید و بی‌تعادلی موجود بین جمعیت ساکن مسکن‌مهر و سایر طبقات اجتماعی که تعدادشان در حال حاضر خیلی کمتر از آن جمعیت خاص است، مرتفع می‌شود.

اکنون با تجمیع مدیران اجرایی با سابقه و کارکرده در حوزه‌های مختلف شهرسازی، معماری، ساخت و تامین‌مسکن در شرکت مادر، مسیر دستیابی به این هدف کوتاه و تضمین‌شده است.