کیفیت‌زندگی در شهرها اولویت شود

وزیرراه‌وشهرسازی با بیان اینکه نگاه من به شهر مفهومی بیش از یک محل جغرافیایی با روح کالبدی آن است، اظهار کرد: شهرها در حقیقت سازمان‌های اجتماعی هستند و معتقدم شهروندان و کیفیت زندگی آنها باید در اولویت مسائل شهری قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری‌مهر، عباس آخوندی در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشگاه‌ها، استادان و پژوهشگران استان خراسان شمالی با تاکید بر اینکه شهرها مفهومی بیشتر از یک محل جغرافیایی هستند، گفت: نباید فراموش کرد که انسان‌ها روح اصلی شهرها و توان جامعه بیش از دولت است.

وی با اشاره به توان و ظرفیت نهفته در جامعه و سازمان‌های اجتماعی افزود: نباید فراموش کنیم که شهروندان روح اصلی شهرها هستند و توان جامعه بسیار بیشتر از توان دولت است.

وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه دولت باید عرصه بروز و ظهور ظرفیت‌های اجتماعی را فراهم کند، ادامه داد: نهادهای اجتماعی باید وارد عرصه توسعه شوند چرا که وابسته کردن جامعه به نهاد دولت به ایجاد رخوت و کندی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به ورود بیش از حد دولت به مسائل اقتصادی، اجتماعی و توسعه‌ای در ۱۰۰ سال اخیر، تصریح کرد: اگر خواهان توسعه در کشور هستیم باید عرصه‌ای را فراهم کنیم که هسته‌ها و جوانه‌های توسعه در جامعه رشد کرده و مفهوم توسعه را شکل دهد.

آخوندی کیفیت زندگی در شهرها را اصلی‌ترین مساله‌ای که باید در توسعه به آن توجه کرد دانست و گفت: آنچه سبب جذب اندیشمندان و رشد خلاقیت‌های فکری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود کیفیت محیط زندگی است. وی اظهار کرد: باید قدری از حوزه تخصصی و فنی بیرون بیاییم و ببینیم کیفیت زندگی در شهرها تا چه‌ حد در جذب نیروهای خلاق و کارآفرین موثر است.

دولت، بازار و مسجد

وزیر راه‌وشهرسازی کیفیت زندگی در شهرها را معیاری برای سنجش طرح‌های اداری و توسعه‌ای شهری توصیف کرد و افزود: اگر امروز از معماری ایرانی - اسلامی سخن می‌گوییم باید به یاد بیاوریم که در چنین معماری مراکز مختلف اداری در برون شهرها پراکنده نبود و سه نهاد دولت، بازار و مسجد را همواره در کنار هم و در مرکز شهرها قابل نظاره بود.

وی با اشاره به ضرورت بازگشت به مفهوم کیفیت زندگی در همه شهرهای ایران ادامه داد: متاسفانه تاکنون رویکردها بیشتر عمرانی و کمتر به سمت جلب مشارکت اجتماعی و تشکیل هسته‌های محله‌ای بوده است.

آخوندی تصریح کرد: در حال حاضر روابط اجتماعی به صورت عمودی و رشته‌ای است که در نهایت به دولت متصل می‌شود اما ما باید در پی تعریف روابط افقی که هسته‌های محلی را در شهرها شکل می‌دهد و پرسشگری از دولت را پدید می‌آورد، ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت بافت قدیمی شهرهای مختلف، گفت: نباید محدوده شهرها را بیش از این افزایش داد بلکه تمام کارها باید در داخل محدوده با هدف جلوگیری از پراکندگی انجام شود.

وزیر راه‌وشهرسازی افزود: طرح مسکن مهر در صورت اجرای درست می‌توانست طرحی پیوسته و فاقد مشکلاتی مانند هویت شهری، خدمات زیر بنایی، خدمات روبنایی و مسائل فرهنگی باشد.