گروه مسکن - هاجر شادمانی: مدیرعامل شهر جدید‌اندیشه از رایزنی با سازمان بورس اوراق بهادار ایران برای تبدیل شهر جدید‌اندیشه به مرکز مالی ایران خبر داد.
محمد آیینی افزود: مرکز مالی به مرکزیت یک شهر منطقه‌ای است که ارگان‌ها، نهادها، سازمان و... عملیات سرمایه‌گذاری و مجوزهای مالی خود را باید از طریق این مرکز دریافت کنند که در حال حاضر الگوی مشابه آن در دبی و مالزی وجود دارد و در استانبول ترکیه هم در دست احداث است. وی با بیان اینکه تبدیل شهر جدید‌اندیشه به مرکز مالی ایران نیازمند فراهم شدن برخی زیرساخت‌ها و انجام توافق با نهادها و ارگان‌های مربوط است، خاطرنشان کرد: این موضوع یک پروژه بلندمدت است که به نتیجه رسیدن آن حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد. آیینی همچنین با بیان اینکه ‌اندیشه را می‌توان در میان سایر شهرهای جدید کشور به عنوان شهر جدید نمونه نام برد، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اثبات این ادعا رسیدن این شهر جدید به افق جمعیتی تعریف شده در طرح جامع و تفصیلی آن است که توانسته با ایجاد انگیزه‌های سکونتی در افراد قبل از زمان بندی موجود به افق جمعیتی تعیین شده دست یابد. وی ادامه داد: براساس طرح جامع و تفصیلی شهر جدید‌اندیشه تا پایان سال ۹۵ باید ۱۱۸ هزار نفر جمعیت در این شهر ساکن شوند که تا پایان سال ۹۲ حدود ۱۰۴ هزار نفر از این جمعیت در ‌اندیشه ساکن شده‌اند، این در حالی است که با تحویل واحدهای مسکن مهر و ساکن شدن پیش خریداران این واحدها،‌اندیشه قبل از اتمام دوره طرح به افق جمعیتی مصوب خواهد رسید. آیینی یکی دیگر از علل موفقیت شهر جدید ‌اندیشه را آماده‌سازی زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی قبل از اسکان جمعیت در این شهر جدید عنوان کرد و افزود: روند اسکان جمعیت در این شهر جدید تدریجی بوده است. وی تصریح کرد: در دو دهه اخیر تا پایان سال ۹۲ به جز واحدهای مسکن مهر ۲۵ هزار واحد مسکونی در شهر جدید‌اندیشه احداث شده است.
هشدار به متقاضیان مسکن مهر‌اندیشه
آیینی با بیان اینکه براساس برنامه موجود تمام واحدهای مسکن مهر شهر جدید‌اندیشه باید تا پایان سال ۹۳ تکمیل و افتتاح شود نسبت به پرداخت به موقع آورده متقاضیان هشدار داد. وی گفت: مردم باید بدانند که اگرچه دولت یازدهم تعهد کرده است که این واحدها را تکمیل کند اما در صورت عدم واریز به موقع آورده متقاضیان پروژه‌ها را نمی‌توان به موقع تکمیل و افتتاح کرد.
مدیرعامل شهر جدید‌اندیشه با بیان اینکه ارزش افزوده مسکن مهر شهر جدید‌اندیشه رقمی بیش از ۶۰ میلیون تومان برای متقاضیان است، خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۰۹۳ واحد مسکن مهر شهر جدید‌ اندیشه تاکنون ۶۵۴ واحد تکمیل شده است و این واحدها به علت پراکندگی در شهر ‌اندیشه مشکل آب، برق و خدمات زیربنایی ندارند. وی با اشاره به اینکه هنوز قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر پس از آخرین افزایش قیمت به متقاضیان اعلام نشده است، گفت: قیمت‌های نهایی پس از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه‌ها در زمان عقد قرارداد پیش‌فروش قطعی به متقاضیان اعلام می‌شود.
مترو ‌اندیشه، در دست بررسی
آیینی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در سال ۹۳ برای شهر جدید‌اندیشه انجام مطالعات و بررسی‌های لازم به‌منظور دسترسی به شبکه حمل و نقل ریلی (مترو) است، گفت: در حال بررسی اقتصادی‌ترین، مناسب‌ترین و ارزان‌ترین مسیر دسترسی‌اندیشه به مترو هستیم که در این خصوص یکی از پیشنهادهای اتصال به شبکه ریلی کشور و دیگری شبکه مترو تهران به سمت هشتگرد است که قرار است طرح مطالعاتی آن تا نیمه اول امسال به پایان برسد. وی همچنین خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته ۱۰ هزار نفر جمعیت از شهر جدید‌اندیشه خارج شده و در مقابل ۳۰ هزار نفر در این شهر ساکن شده‌اند.