گروه مسکن - مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن چند روز پس از اعلام جزئیات برنامه ساخت مسکن اجتماعی از سوی وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته در خصوص نحوه تامین مالی برنامه‌های جدید مسکن، اظهار نظر کرد. محمد پژمان در حالی بر نیاز شدید برنامه‌های جدید مسکن به تامین منابع مالی تاکید می‌کند که هم‌اکنون سازمان ملی زمین و مسکن کارفرمای به روز رسانی طرح جامع مسکن و تهیه نسخه عملیاتی برنامه‌های جدید از جمله مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی است و قرار است پس از طی مراحل مطالعاتی و تصویب، محور برنامه‌های تامین مسکن در کشور قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن همچنین در شرایطی بر نیاز مبرم برنامه‌های جدید مسکن به منابع بانکی تاکید می‌کند که هم‌اکنون سیستم بانکی کشور با اتمام خط اعتباری که پیش از این، عمده منابع مالی مورد نیاز برای مسکن مهر را از این طریق تامین می‌کرد، با محدودیت‌های گسترده مواجه است.

پژمان پیش از این در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» اجرای هر نوع برنامه تازه برای تامین مسکن را منوط به اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر عنوان کرده بود و همین امر حاکی است دولت برای اجرای پروژه‌های جدید با محدودیت‌های جدی مالی مواجه است.

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌ها برای افزایش سقف وام مسکن مهر از کانال شورای پول و اعتبار، تاکید کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌منظور رفع موانع ساخت و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر باید به صورت مجدد تجدیدنظری روی اعداد و ارقام موجود صورت بگیرد. این در حالی است که قیمت هر مترمربع مسکن مهر، یکبار در زمان دولت دهم مشمول افزایش شد و یکبار دیگر در دولت یازدهم وزیر راه‌وشهرسازی مجبور شد افزایش قیمتی را که باید در اواخر دولت دهم صورت می‌گرفت، اعمال کند. اما دولت وقت به خاطر نزدیکی به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قیمت تمام شده مسکن مهر را به‌رغم تورم شدید اضافه نکرد. اما، با قطعی شدن زمان و چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از احتمال افزایش سه باره قیمت مسکن مهر پس از گرانی مجدد حامل‌های انرژی خبر می‌دهد.

محمد پژمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: عقب افتادگی مسکن مهر و چالشی که بین قیمت تمام شده مسکن و توانایی مردم هست، آن‌را باید به گونه‌ای حل کرد و شاید هم مناسب‌ترین راه سرعت دادن به ساخت مسکن مهر این است که بتوانیم شورای پول و اعتبار را متقاعد کنیم سقف وام مسکن مهر را افزایش دهد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: به هرحال سال گذشته هم تلاش شد که سقف وام مسکن مهر افزایش یابد، ولی اتفاقی نیفتاد. امسال می‌خواهیم بسته‌هایی را پیشنهاد بدهیم و گفت‌وگوهای مناسبی با حوزه اقتصادی دولت در جریان است. پژمان افزود: بخشی از گفت‌و‌گو‌ها معطوف به وضع موجود و بخشی هم منوط به برنامه‌های آینده است و اتفاقا برنامه‌ای که برای آینده داریم به‌طور جدی نیازمند تامین منابع بانکی است.