گروه مسکن - مهدیس فرقانی: طبق گفته اکثر بنگاهداران املاک، بازار معاملات خرید و فروش مسکن نزدیک به ۹ ماه است که در رکود به سر می‌برد؛ اما از طرف دیگر شواهد نشان می‌دهد که این مدت زمان رکود هنوز نتوانسته قیمت خانه را در همه مناطق تهران به طور یکسان کاهش دهد. ستون امروز نبض بازار به مقایسه قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در یک هفته جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل پرداخته است.

بررسی‌ها حاکی از این موضوع است که اغلب قیمت‌ها در بهار امسال که همان قیمت‌های پیشنهادی در اسفند ماه سال ۹۲ است، نسبت به پارسال این وقت از سال با کاهش رو به رو شده است؛ اما در بین این دسته از قیمت‌های پیشنهادی، نرخ‌هایی به چشم می‌خورند که مشخص است فروشندگان برخی از واحدها به رکود چند ماهه در بازار مسکن بی‌توجه هستند؛ چراکه نرخ پیشنهادی فروش واحدشان در مقایسه با سال پیش به جای کاهش، افزایش یافته است.

برای مثال: سال گذشته یک واحد نوساز ۱۰۰ متری در محدوده اشرفی اصفهانی متری ۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود؛ اما اکنون هر متر مربع چنین واحدی با متراژ ۱۰۱ متر، ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

از سوی دیگر واحدی به متراژ ۹۰ متر در حوالی حکیمیه سال قبل متری ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بازار فروش عرضه شد اما امسال مشابه این واحد، متری ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است.

با توجه به قیمت‌های پیشنهادی مالکان، مشخص است که پافشاری متقاضیان مسکن بر عدم خرید از بازار عرضه هنوز به طور ۱۰۰ درصد جواب نداده است و متقاضیان برای رسیدن سطح بازار به قیمت دلخواه آنها باید اصرار بیشتری نسبت به خرید نکردن داشته باشند؛ اگرچه این روزها عده‌ای از مشاوران املاک به‌دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت هرچند به میزان جزئی را برای بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند؛ اما نکته قابل توجهی که در رابطه با این مساله وجود دارد، قدرت خرید متقاضیان است که اگر قدرت خریدی بود طی این مدت حجم چشمگیری از خریداران به خرید روی می‌آوردند؛ اما در مقابل این اما و اگرها برخی از فعالان بازار مسکن به هجوم تقاضا به محض افزایش قیمت طبق تجارب قبلی، امید دارند!

نرخ آپارتمان در فروردین ماه