گروه مسکن - مهدیس فرقانی: شرایط فعلی بازار مسکن از لحاظ حجم معاملات و از بابت میزان استقبال متقاضیان از بازار مسکن به گونه‌ای است که اگر مالکی قیمت فروش واحد خود را بالاتر از قیمت‌های پیشنهادی کنونی در بازار عرضه، اعلام کند مشاور املاکی برای این دسته از فایل‌ها مشتری یابی نخواهد کرد. این مساله به این معنا نیست که بنگاهداران از فایل کردن چنین واحد‌هایی خودداری می‌کنند؛ بلکه به خاطر اینکه اوضاع و احوال فعلی بازار را برای معرفی واحدهای مذکور مناسب نمی‌بینند و این واحدها را در اولویت قرار نمی‌دهند.

یکی از دلالان بازار مسکن در شرق تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: در وضعیتی که بازار با رکود دست و پنچه نرم می‌کند و اکثر خریداران به دنبال اکازیون‌ها هستند، واحدهای گران‌قیمت تنها در صورتی به مشتری معرفی می‌شوند که متقاضی عنوان کند به دنبال واحدی خاص است و قیمت پیشنهادی مالک در صورت تایید واحد، بی‌اهمیت است.

ستون امروز نبض بازار به معرفی تعدادی واحد مسکونی با قیمت‌هایی که با نرخ‌های واقعی در بازار معاملات فاصله دارد یا به اصطلاح گران‌قیمت هستند، به نقل از سایت ایران فایل پرداخته ‌است و از سوی دیگر کارشناسان این سایت بازه قیمتی ارزنده این دسته از واحدها را نیز برآورد کرده‌اند.

برای مثال: یک واحد مسکونی ۱۲۰ متری نوساز در خیابان دزاشیب، متری ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است؛ اما قیمت واقعی هر متر این واحد بین ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عنوان شده است.

علاوه براین در خیابان اشرفی اصفهانی قیمت هر مترمربع یک واحد نوساز به متراژ ۱۳۵ مترمربع، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است، اما طبق برآورد کارشناسان ارزش هر متر از چنین واحدی بین ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تا ۵ میلیون تومان اعلام شده است.

از طرف دیگر فروشنده‌ای ۷ میلیون تومان را به عنوان قیمت هر مترمربع یک واحد ۶۵ متری در خیابان ستارخان در نظر گرفته است.

۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان بازه قیمتی هر مترمربع این واحد مسکونی از سوی سایت ایران فایل، ارائه شده است.

نا امیدی دلالان از فروش خانه‌های لوکس