ویرایش چهارم آیین‌نامه مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله - استاندارد ۲۸۰۰ - رونمایی شد. دکتر محسن تهرانی‌زاده استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری تدوین ویرایش چهارم آیین‌نامه مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله، در آیین رونمایی از این آیین‌نامه که در جریان مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، گفت: آیین‌نامه جدید با همکاری و تلاش‌های بیش از ۷۰ متخصص در حوزه ساخت و ساز، طی پنج سال گذشته آماده شده و در مجموع ۱۰ کمیته تخصصی در این زمینه با ما همکاری کرده است. به گفته تهرانی‌زاده، برای تهیه آیین‌نامه جدید استاندارد مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله ۳۷ موضوع مرتبط با آن مورد بازنگری قرار گرفت تا در استانداردهای جدید شاهد تحول بنیادی نسبت به آیین‌نامه قبلی باشیم.

وی با بیان اینکه برای آماده‌سازی این آیین‌نامه حدود ۲۰ هزار نفر ساعت روی آن کارهای تخصصی انجام داده‌اند گفت: در این آیین‌نامه نسبت به ویرایش‌های قبلی آن چهار فصل در زمینه‌های حرکت زمین، اجزای غیرسازه آسیب‌پذیر، سازه‌های غیرساختمانی و الزامات ژئوتکنیکی به آن اضافه شده و به هفت فصل رسیده است.

تهرانی زاده تاکید کرد: ویرایش چهارم آیین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله - استاندارد ۲۸۰۰، تقدیمی به جامعه مهندسان کشور است تا بتوانیم با اجرای آن خسارت‌های ناشی از زلزله را در کشور، کاهش دهیم.

تاکید وزیر بر نقش تحقیقات در حوزه مسکن

همچنین وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی همواره بر این نکته تاکید دارد که بدون داشتن نظام تحقیقاتی منسجم و کارآمد، امکان دستیابی به توسعه نظام پایدار در حوزه ساخت‌و‌ساز و شهرسازی میسر نیست.

وی با بیان اینکه در آستانه پنجمین دهه فعالیت این مرکز از این پس شاهد اقدامات تحقیقی و پژوهشی فاخر این مجموعه ارزنده در حوزه ساخت‌و‌ساز کشور خواهیم بود، تصریح کرده است: اطمینان دارم این مرکز در مسیر تحقیق و ترویج دانش فنی و مهندسی کشور همچنان بتواند قابلیت‌های خود را در حوزه ساخت و ساز کشور نشان دهد.

وزیر راه و شهرسازی، افزود: تجربه به ما نشان داده که تمام وزارتخانه‌های کشور باید از یک مرکز مناسب تحقیقی و پژوهشی برخوردار شوند تا کاستی‌های قرار گرفتن علوم دانشگاه‌ها در اختیار صنعت با ایفای نقش مراکز تحقیقاتی بین این دو برطرف شود.

آخوندی در این پیام تاکید کرده است: به‌منظور توسعه تحقیق و پژوهش باید پژوهشگاه‌های حوزه‌های مختلف راه و شهرسازی در این مرکز مستقر شوند تا به تدریج شاهد ارائه ضوابط و آیین‌نامه‌های مناسب در زمینه‌های مختلف حوزه ساخت‌وساز کشور باشیم.