گروه بازرگانی - در حالی دولت به منظور کاهش سطح زیر کشت، قرار است برنامه ۵ ساله تولید گندم در استان‌ها را تدوین کند، وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده که تولید گندم ایران در سال ۲۰۱۴ به ۵/۱۴ میلیون تن برسد. فرامک عزیزکریمی، معاون مجری طرح گندم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر اظهار کرد:‌ اگرچه در برنامه تدوین شده برای تولید گندم، قرار است سطح زیرکشت گندم کاهش یابد، اما با افزایش بهره‌وری، تولید کل را بیشتر می‌کنیم. همچنین عباس کشاورز، معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی پیش‌تر از کاهش ۸۰۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم خبر داد.

این در حالی است که وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرد تولید گندم ایران در سال ۲۰۱۴ با افزایش ۳ درصدی به ۵/۱۴ میلیون تن برسد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی از چشم‌انداز تولید غلات جهان در سال جاری پیش‌بینی کرد، ایران در این سال مجموعا، ۷/۱۷ میلیون تن گندم و جو تولید کند.

این نهاد دولتی آمریکا همچنین پیش بینی کرده است واردات گندم ایران در سال میلادی جاری، کاهش یابد و از ۵۵/۵میلیون تن در سال گذشته به ۵ میلیون تن در سال میلادی جاری برسد. همچنین تولید جو ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۶ درصد کاهش پیدا کند و به ۲/۳ میلیون تن برسد.