گروه مسکن - مهدیس فرقانی: ستون امروز نبض بازار به بررسی ادعای عده‌ای از متقاضیان مسکن درباره عدم توانایی خرید آنها با وجود افزایش وام خرید مسکن و کاهش نسبی قیمت فروش در بازار پرداخته است که به این شرح است: یک متقاضی دراین باره تاکید کرد: اگر قیمت‌های فعلی فروش نصف نشوند متقاضیان خرید نمی‌کنند؛ چراکه در واقع آنها توان خرید ندارند.

خریداری خطاب به معاون امور مسکن و وزارت راه‌وشهرسازی گفت: کف قیمتی که در بازار مسکن عنوان می‌کنید، برای قشر کارگر و کارمند نیست!

وی در ادامه افزود: اگر وزیر کار حق مسکن و حقوق کارگران و کارمندان را به نرخ تورم افزایش دهد، در این صورت ما هم به طور یقین صاحبخانه می‌شویم.

از سوی دیگر سازنده‌ای در بازار مسکن اظهار کرد: بنده به‌کار ساخت‌وساز مشغول هستم و بهترین راهکار برای رونق معاملات، افزایش وام مسکن است، اما نه ۱۵ میلیون تومان بلکه حداقل وام خرید باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یابد تا قدرت خرید مردم افزایش یابد، در غیر این‌صورت آپارتمان‌هایی که با قیمت‌های گزاف امسال و سال گذشته ساخته شده‌اند به هیچ عنوان پایین‌تر نخواهد آمد و حتی صاحبان شان در پی گران‌تر کردن آنها هستند. پس باید توان خرید مردم را بالاتر برد و در حین این کار مدیریتی بر بازار فروش باشد تا رونق وارد بازار شود.

متقاضی دیگری که خود را کارگر معرفی کرد، تصریح کرد: واحدی که ارزش هر متر مربع آن چهار میلیون تومان است، یک کارگر اگر هیچ خرجی نکند، می‌تواند هر هشت ماه یک متر آن واحد را خریداری کند یعنی برای ۵۰ آپارتمان ۴۰۰ ماه پس‌انداز کند.

خریدار دیگری در برابر این گفته برخی از مسوولان که «قیمت مسکن در حال حاضر به کف رسیده است»، اظهار کرد: این کف نسبت به قیمت مسکن در چهار سال قبل، از سقف هم عبور کرده است، چطور کف محاسبه می‌شود؟

همچنین کارمندی عنوان کرد: واقعا برای کسانی که کارمند هستند اجاره کردن خانه هم مشکل شده است چه برسد به خرید. با حقوق یک میلیون تومان در ماه امورات یک خانواده سه نفره در تهران نمی‌گذرد چه رسد به خرید مسکن.

وی خاطر نشان کرد: با این تفاسیر چگونه می‌شود به آینده بازار مسکن امیدوار بود؟

علاوه براین یک متقاضی درباره کارآیی وام مسکن تاکید کرد: اگر ۳۵ میلیون تومان دیگر به وام خرید ۳۵ میلیون تومانی اضافه کنم، شاید بتوان ۲۰ متر آپارتمان خریداری کرد.