گروه مسکن - مهدیس فرقانی: رکود ادامه‌دار در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی باعث شده است تا عده‌ای از بنگاه‌های املاک، واحدهایی را که طی چند ماه گذشته فایل کرده بودند اما مدت زمان نسبتا زیادی است که از دست پیگیری خارج شده است؛ مجدد فعال کنند تا شاید مالک همچنان قصد فروش واحدش را داشته باشد. طبق اظهارات برخی از مشاوران املاک اکنون که اغلب واحدهای مسکونی با افت قیمت مواجه شده‌اند و از طرف دیگر اگرچه خریداری از بازار خرید نمی‌کند، اما به همین دلیل، حجم مراجعه کننده‌ها افزایش یافته است فرصت مناسبی برای فروش واحدهای اکازیون است.

فعالان بازار مسکن معتقدند در شرایط فعلی فروشنده‌های واقعی بهتر می‌توانند در این بازار بی‌رونق واحدشان را به پول نقد تبدیل کنند.

از سوی دیگر بنگاهداران املاک در بین فایل‌های خود فقط به دنبال فروشنده‌ها نیستند، بلکه خریدارانی که واحد مورد نظرشان را براساس بودجه خرید سپرده‌اند فایل‌یابی می‌کنند، زیرا بنگاهداران اظهار می‌کنند در حال حاضر قیمت برخی از واحدهای فروشی شکسته شده و به نرخ درخواستی خریداران رسیده است؛ به همین دلیل مشاوران با اطلاع دادن به این دسته از متقاضیان آنها را به بازدید از واحد موردنظر دعوت می‌کنند.

همچنین رئیس اتحادیه املاک تهران وضعیت رونق بازار مسکن در سه ماه ابتدای سال آینده را مشابه با شرایط امسال پیش‌بینی کرده است، یعنی روند فعلی تداوم می‌یابد.

وی تعطیلات نوروزی و پس از آن امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها را دلیل موثر بر حجم معاملات اعلام کرد و به همین خاطر اظهار پیدایش رونق بازار مسکن را بعید عنوان کرد.

عقبایی در رابطه با عدم افزایش قیمت مسکن در سال آینده، گفت: در سال جاری به علت اینکه افزایش سقف تسهیلات مسکن ابلاغ شد؛ اما سیر افزایش قیمت مسکن شاخص‌هایی دارد که در شرایط حاضر این شاخص‌ها در بازار کنونی مشاهده نمی‌شود. از این‌ رو افزایش قیمت منتفی است.

با این تفاسیر این روش فایل‌یابی توسط مشاوران املاک، شیوه جدیدی است که عده‌ای از فعالان بازار مسکن در پیش گرفته‌اند تا شاید از این طریق بتوانند کسادی بازار شب عید را به رونق تبدیل کنند و متقاضیان را تشویق به خرید کنند.

رجوع مشاوران املاک به مشتریان قدیمی