خبرگزاری فارس نوشت: با گذشت یک ماه از تصویب افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن از سوی شورای پول و اعتبار، گزارش‌ها از سطح شهر تهران حاکی است نه تنها قیمت مسکن افزایش نیافته، بلکه خرید و فروش هم رونق پیدا نکرده است. یک ماه از مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن گذشت و به گفته فعالان بازار مسکن این مصوبه، اگرچه با هدف رونق به بازار مسکن بوده است، اما این افزایش سقف وام نه تنها موجب افزایش قیمت نشده، بلکه تاثیری بر رونق خرید و فروش نداشته است. بنابر این گزارش، رکود خرید و فروش مسکن این روزها یکسالگی خود را سپری کرد و حتی برخلاف سال‌های گذشته که وام مسکن افزایش می‌یافت و جو روانی آن باعث افزایش قیمت و رونق خرید و فروش می‌شد، این روزها بازار مسکن هیچ واکنشی نشان نداده است. رکود خرید و فروش مسکن از اواخر سال گذشته به نوعی در بازار حاکم شد و هنوز هم ادامه دارد و حتی کاهش قیمت‌ها نتوانسته، موجب ترغیب متقاضیان مسکن برای خرید یا فروش شود.البته برخی از کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقد هستند که اگرچه سطح جدید قیمت مسکن در تهران نسبت به اوایل سال جاری افت کرده است، اما چون تناسبی با قدرت خرید متقاضیان ندارد، معاملات مسکن هنوز وارد رونق نشده است.

فعالان بازار مسکن نیز با اشاره به این افت قیمت عنوان می‌کنند که در حال حاضر که قیمت‌ها افت کرده بهترین زمان برای خرید مسکن است، چرا که قیمت واقعی مسکن در حال حاضر این نیست. اما دلیل عدم ورود متقاضیان به بازار مسکن با وجود آنچه گفته شد چند دلیل می‌تواند داشته باشد و آن این است که متقاضیان خرید یا منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، یا اینکه قدرت خرید آنها بسیار پایین است.

به هر حال این نگرانی که از بابت افزایش سقف وام مسکن وجود داشت که اگر سقف وام بالا برود قیمت مسکن افزایش می‌یابد با واکنش بی‌تفاوت بازار مسکن، خلع سلاح شده است. حال بازار مسکن باز هم نگاه ویژه‌ای به مسوولان بانک مرکزی دوخته است تا به گفته مسوولان بانک مسکن اگر این افزایش سقف وام تاثیر منفی بر بازار نگذارد باز هم سقف وام مسکن افزایش یابد.

رکود ادامه دارد؟

بر اساس این گزارش در برخی از مناطق تهران مانند مناطق ۲۲، ۲۱ و ۱۹ قیمت مسکن هیچ افزایشی نداشته است و رونق خرید و فروش همچنان حلقه گم‌شده بازار مسکن است.

سمیعی، یکی از مشاوران املاک در منطقه ۲۲ در این باره گفت: افزایش سقف وام خرید مسکن که حدود یک ماه است، مطرح شده هیچ تاثیری بر بازار مسکن نگذاشته است.

وی ادامه داد: این افزایش سقف وام مسکن شاید در شهریار، اندیشه یا کرج تا حدودی تاثیرگذار بوده باشد؛ اما در این مناطق که قیمت هر متر آپارتمان نوساز از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شروع و تا ۷ میلیون تومان در نوسان است، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. اکبری یکی از مشاوران املاک منطقه ۲۱ نیز گفت: وام ۳۵ میلیون تومانی هیچ تاثیری بر بازار مسکن نداشته و قیمت‌ها را نیز افزایش نداده است. وی با اشاره به اینکه رکود خرید و فروش مسکن بیشتر هم شده است، افزود: اگر سقف وام مسکن تا ۵۰ میلیون تومان هم افزایش یابد، بازار مسکن هیچ واکنشی به آن نخواهد داشت.