گروه مسکن - مهدیس فرقانی: کمتر از ۲ ماه به پایان سال جاری باقی نمانده است و به رسم هر ساله به‌دلیل نزدیکی به شب عید برخی از متقاضیان در قالب خریدار در بازار مسکن، بهمن ماه را فرصت مناسب برای جست‌وجوی واحد مورد نظر خود انتخاب می‌کنند و طی یکی ۲ ماه باقیمانده به سال جدید اقدام به جابه‌جایی می‌کنند. از طرف دیگر اگرچه اکثر فروشنده‌ها همه ساله در آن موقع قیمت فروش واحدهای خود را به علت افزایش مراجعه کننده‌های به بازار خرید، افزایش می‌دادند، اما امسال طبق گفته بنگاهداران املاک هنوز خبری از نوسان قیمت‌های فروش نیست!

عده‌ای از بنگاهداران املاک دلیل ثابت ماندن قیمت‌های پیشنهادی فروش را حاصل رکود طولانی‌مدت در بازار اعلام می‌کنند و از سوی دیگر برخی از فعالان بازار مسکن هم افزایش تعداد فروشنده‌های پول لازم را علت عدم نوسان قیمت‌های فروش عنوان می‌کنند.

یکی از مشاوران املاک فعال در خیابان جمهوری درباره وضعیت فعلی بازار خرید و فروش به «دنیای اقتصاد» گفت: اکنون مراجعه‌ برای پرس وجوی قیمت نسبت به یک ماه گذشته بسیار افزایش یافته است، اما معاملات چشمگیر نیست.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر اکثر خریداران با بودجه‌ای حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان وارد بازار خرید می‌شوند که با این مبلغ واحدی بیش از ۱۰ سال ساخت با متراژی حدود ۴۰ تا ۵۰ متری را می‌توان خریداری کرد.

اما توقع خریداران بیش از اینها است چراکه آنها واحدی را با امکاناتی همچون پارکینگ در نظر دارند و عمربنای واحد کمتر از ۱۰ سال باشد.

این مشاور املاک خاطرنشان کرد: خریداران در حال حاضر می‌توانند واحد مورد نظر خود را با تخفیف مناسبی خریداری کنند، زیرا در بازار فروش، فروشنده‌هایی هستند که حاضرند واحدشان را ۱۰ میلیون تومان کمتر از نرخ پیشنهادی به خریدار عرضه کنند.

همچنین بنگاهداری در خیابان آیت‌اله کاشانی در رابطه با توانایی مالی خریداران در بازار مسکن فعلی اظهار کرد: اغلب خریداران این روزها با ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بودجه به دنبال واحد مورد نظرشان هستند که البته این مبلغ توانایی خرید واحدهای ۵۰ تا ۸۰ متری بیش از ۷ سال ساخت را تامین می‌کند.

وی درباره واکنش فروشنده‌ها نسبت به رشد تعداد خریداران گفت: عده‌ای از فروشنده‌ها برخلاف سال گذشته قیمت پیشنهادی فروش واحدشان را نه تنها افزایش نداده‌اند، بلکه اندکی کاهش هم داده‌اند.

این بنگاهدار براین مساله تاکید می‌کند: اگر خریداری کلیه مبلغ خرید را نقدی و یکجا پرداخت کند به طور یقین از تخفیف هم برخوردار خواهد شد، البته ناگفته نماند که اغلب قیمت‌های منصفانه‌ای از سوی فروشنده‌های پول لازم که اکنون تعدادشان کم نیست، اعلام می‌شود.

در حوالی میدان آزادی هم بازار مسکن از رونق ضعیفی برخوردار شده است. یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان آزادی با افزودن به این خبر، عنوان کرد: تعداد مشتریان در مقایسه با چند هفته گذشته افزایش یافته است و ۹۰ درصد متقاضیان با بودجه ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون تومانی قصد خرید دارند که با این مبلغ می‌توان واحدهای ۴۰ تا ۶۰ متری چند سال ساخت را خریداری کرد.

حال و هوای بازار مسکن در آستانه شب عید