گروه مسکن - شهردار تهران در همایشی که برای علت‌یابی و هم اندیشی میان مسوولان شهری، نظام مهندسی و مهندسان ناظر در مورد گودبرداری‌های پرخطر برگزار شد، حاضر نشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، ماجرای قدیمی اختلاف بر سر تعیین مسوول اصلی حوادث ساختمانی همچون گودبرداری‌های پرخطر که براساس آمارهای غیررسمی سالانه عامل مرگ هزار نفر از مردم است، دوشنبه گذشته در همایشی از سوی سازمان نظام مهندسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌رغم دعوت از شهردار تهران برای حضور در این همایش، وی در این جمع حاضر نشد تا باز هم اختلافات موجود درباره عامل اصلی مسوول در این حوادث به قوت خود باقی بماند. هر چند در این همایش روسای سازمان‌های نظام مهندسی کشور و تهران اعلام کردند که به دنبال تعیین مقصر در این‌گونه حوادث نیستند و باید مشکلات موجود در مسیر اجرای صحیح قانون نظام مهندسی با هم‌افزایی و تعامل مشترک نظام مهندسی، مجموعه مدیریت شهری تهران و مهندسان ناظر و سایر عوامل ساخت و سازها، حل و فصل شود.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران در این همایش گفت: موضوع گودبرداری‌های پرخطر و جلوگیری از آن فعالیتی جمعی است که باید تمام عوامل ذی ربط در جایگاه خود به آن توجه داشته باشند.

سعید غفرانی افزود: در این زمینه مجموعه مدیریت شهری تهران باید به این باور برسد که از مهندسان ناظر، توان نظام مهندسی و همچنین سرمایه‌های ملی و تخصصی که در اختیار اعضای این سازمان قرار دارد، استفاده کند.

وی با انتقاد از عدم اجرای کامل قانون نظام مهندسی و نبود ضمانت اجرا برای آن خاطرنشان کرد: گودبرداری‌های پرخطر تنها بخشی از مشکلات و نقایص موجود ناشی از عدم رعایت قانون نظام مهندسی در ساخت و سازها است که در این زمینه نیازمند حمایت جدی دولت و شهرداری هستیم.

غفرانی از شناسنامه فنی به عنوان مصداق کامل اجرای قانون نظام مهندسی یاد کرد و افزود: صدور شناسنامه فنی ساختمان یعنی داشتن ساختمان‌های با هویت و کاهش قابل توجه حوادث ساختمانی.