گروه مسکن - مهدیس فرقانی: رییس کمیسیون عمران مجلس در واکنش با اعلام توقف طرح مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: در شرایطی که هنوز هیچ‌گونه طرحی جایگزین پروژه مسکن مهر نشده است، اعلام «توقف طرح مسکن مهر» به افزایش نرخ مسکن منجر خواهد شد. در همین راستا بسیاری از بنگاهداران املاک فعال در حومه و جنوب تهران در رابطه با این مساله با سید مهدی هاشمی اتفاق نظر دارند، زیرا این دسته از فعالان بازار مسکن در تهران براین باورند که چنین اتفاقی به احتمال خیلی زیاد بر قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در جنوب تهران تاثیر خواهد گذاشت. ستون امروز نبض بازار در یک گزارش میدانی، پیش بینی عده‌ای از مشاوران املاک واقع در جنوب تهران را درباره تاثیر «توقف طرح مسکن مهر» بر بازار مسکن جویا شده است که به این شرح است: افزایش قیمت مسکن با تعطیلی مسکن مهر

یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان امامزاده حسن (منطقه ۱۷) درباره توقف طرح مسکن مهر به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: مسوولان مسکن به طور یقین باید در اطلاع باشند که اگر پروژه مسکن مهر تعطیل شود محله‌های ارزان قیمت با رشد قیمت مواجه خواهند شد.

آقایی در ادامه عنوان کرد: مسکن مهر با هر کم و کاستی برای قشر خاصی از جامعه به دلیل میزان قیمت و شرایط پرداخت مبلغ خرید مناسب است حال اگر این پروژه برای همیشه به اتمام برسد این نوع تقاضا به بازار داخلی هجوم می‌آورد و محله‌هایی که از کمترین نرخ‌های پیشنهادی فروش بهره‌مند هستند را نشانه می‌گیرند و با بالا رفتن حجم تقاضا، قیمت‌های پیشنهادی فروش افزایش پیدا می‌کنند.

رشد قیمت برای حومه و نوارجنوبی تهران

از سوی دیگر مشاور املاکی در خیابان یافت آباد معتقد است اگر توقف پروژه مسکن مهر جدی باشد، میزان عرضه و تقاضا در حومه و نوار جنوبی تهران به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت، چراکه برهم خوردن میزان تقاضا و حجم عرضه دلیلی بر رشد ارزش مسکن خواهد بود که این موضوع به ضرر خریدار تمام خواهد شد.

توقف مسکن مهر، صدمه به قشر ضعیف

در محله خاوران عده‌ای از بنگاهداران مسکن معتقدند که مسکن مهر مخصوص قشر ضعیف جامعه است و اگر این طرح متوقف شود این قشر با مشکل مواجه خواهند شد و در نهایت این دسته از متقاضیان به محله‌های ضعیف تهران نقل مکان خواهند کرد.

رونق معاملات با اتمام طرح مسکن مهر

اگر طرح مسکن مهر برای همیشه به اتمام برسد، معاملات مسکن با رونق مواجه خواهد شد.

یکی از مشاوران املاک در خیابان مولوی با افزودن به این مطلب گفت: در حال حاضر مدت زیادی است که خبری از خرید و فروش نیست و بازار در رکود به سر می‌برد شاید با توقف پروژه مسکن مهر به حجم خریداران افزوده شود و معاملات رونق بگیرد.

کجای تهران از توقف مسکن مهر آسیب می‌بیند؟