روزگذشته روزنامه همشهری با انعکاس بخشی از صحبت‌های وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه مراسم معارفه مدیرعامل بانک مسکن، از آنچه عباس آخوندی درباره «ممنوعیت انتقال مالکیت زمین‌های ۹۹ساله به صاحبان مسکن‌مهر» گفته بود، این‌طور برداشت کرده بود که «فروش مسکن‌مهر ممنوع است» و در تیتر خبر خود نوشت: «خرید و فروش مسکن‌مهر همچنان غیرقانونی.» این در حالی است که طبق قانون صریح و بدیهی مصوب سال‌های اخیر در طرح مسکن‌مهر، بین مالکیت زمین‌های ۹۹ساله و مالکیت واحدهای مسکونی‌مهر ارتباط پیوسته‌ای وجود ندارد و ممنوعیت انتقال مالکیت زمین ۹۹ساله از دولت به مردم، هرگز به معنی جلوگیری از انتقال مالکیت اعیان مسکن‌مهر نیست و نخواهد بود.

در طرح مسکن‌مهر، مالکیت عرصه (همان زمین ۹۹ساله) تا ۹۹سال در اختیار دولت باقی می‌ماند و در این سال‌ها، صاحبان مسکن‌مهر باید اجاره سالانه‌ای حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به وزارت راه‌وشهرسازی پرداخت کنند. اما طبق قانون، مالکیت اعیان مسکن‌مهر (همان واحد مسکونی بدون احتساب سهم زمین) باید طبق سندمحضری از طرف دولت به متقاضی منتقل شود که البته تاکنون برای تعداد محدودی از این واحدها، سند اعیانی صادر نشده و در نوبت صدور سند قرار دارند. بنابراین، مالکیت اعیانی بر صاحبان مسکن‌مهر بعد از دریافت واحد و صدور کارت قسط، محرز می‌شود.

از سوی دیگر، هیات‌دولت دهم در بهار امسال، تصویب کرد: خرید و فروش اعیان مسکن‌مهر به شرط تسویه‌‌حساب ۱۰ درصد از وام بانکی با بانک‌مسکن، بلامانع است و صاحبان مسکن‌مهر می‌توانند واحد خود را به غیر واگذار کنند.

به این ترتیب، اگر چه وزیر راه‌وشهرسازی دو روز پیش در جمع خبرنگاران صرفا بر تداوم مالکیت دولتی زمین‌های ۹۹ساله و ممنوعیت انتقال آن به صاحبان مسکن‌مهر، تاکید کرد و صحبتی از ممنوعیت خریدوفروش اعیان واحدها به میان نیاورد، اما با این حال، از سال۸۶ تا امروز که طرح مسکن‌مهر در حال اجرا است، هیچ مصوبه‌ای در دولت یا مجلس، در خصوص منع خرید و فروش اعیان مسکن‌مهر صادر نشده است. البته طبق قانون، فروش «امتیاز» مسکن‌مهر، غیرقانونی است.