روستاهایی که در چندماه اخیر شهر شدند

میرمحمد غراوی، دبیر سابق شورای عالی شهرسازی و معماری کشور روز گذشته در مراسم تودیع خود، با بیان اینکه از عملکرد خود در این معاونت رضایت ندارم، چون تصمیم‌گیری‌های آنی باعث می‌شد طرح‌های شهرسازی و معماری روند مطلوبی نداشته باشد، اعلام کرد: در حال حاضر براساس آمار مرکز آمار ایران یک هزار و ۱۳۹ شهر در کشور وجود دارد، اما واقعیت این است که هم‌اکنون بیش از ۱۳۰۰ شهر در کشور وجود دارد که به خصوص در چند ماه اخیر کار دولت بسیاری از روستاها با شاخص جمعیتی ۸۰۰ نفر تبدیل به شهر شدند که هنوز به آمار مرکز ایران اضافه نشده است. معاون علی نیکزاد در وزارت راه‌وشهرسازی تصریح کرد: گاهی بنا به سلایق شخصی ۵ تا ۶ روستا را که با یکدیگر فاصله داشتند تبدیل به شهر کردند و ما با مشکلات زیادی برای تهیه طرح‌های توسعه این شهرهای تازه تاسیس روبه‌رو شدیم.

غراوی افزود: در گذشته بر اساس قانون تقسیمات کشوری شاخص جمعیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفری برای تبدیل روستا به شهر لازم بود؛ اما در سال‌های اخیر این شاخص جمعیت به ۳۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است که ناشی از نگاه بخشی و سلایق محله‌ای است.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از عملکرد خود در این معاونت رضایت نداریم؛ زیرا تصمیم‌گیری آنی باعث شد تا طرح‌های شهرسازی و معماری روند مطلوبی نداشته باشد، گفت: آینده خوبی را برای این طرح‌ها پیش‌بینی نمی‌کنم.