رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اشاره به این که عده‌ای به دنبال کاهش تراکم در طرح جامع و تفصیلی پایتخت هستند، هشدار داد: در صورت کاهش سقف تراکم، قیمت مسکن با جهشی دوباره افزایش می‌یابد. دکتر حمزه شکیب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: شورای شهر تهران بر‌اساس نظر کارشناسان مصوب کرده است تا در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، میزان تراکم‌های فعلی حفظ شود و کاهش نیابد و بر این اساس، مشاور طرح نیز موظف شد تا با اصلاحاتی میزان تراکم فعلی را در این طرح حفظ کند.

وی افزود: هم‌اکنون طرح جامع و تفصیلی در شورای‌عالی شهرسازی مراحل نهایی تصویب را طی می‌کند، اما متاسفانه عده‌ای با استدلال‌هایی در تلاش برای کاهش میزان تراکم در پایتخت هستند. به گفته شکیب، میزان تراکم فعلی در تهران چهار و پنج طبقه است که قصد دارند، این میزان را به دو تا سه طبقه کاهش دهند. وی با تاکید بر این که شورای شهر تهران مخالف کاهش تراکم در تهران است، افزود: تهران کوتوله‌ترین کلانشهر دنیا است و مشکل اصلی تهران تراکم نیست، بلکه باید زیرساخت‌های این شهر اصلاح شود.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران افزود: متاسفانه به جای توجه به اصلاح زیرساخت‌های شهر تهران، هم اکنون با کاهش تراکم ساختمان‌ها به دو تا سه طبقه در طرح جامع و تفصیلی، تنها صورت مساله را پاک می‌کنیم.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های شهر تهران با اصلاح معابر، تفکیک آب آشامیدنی از آب مصرفی، کاهش آلودگی هوا با استانداردسازی خودروها و اصلاح بسیاری موارد دیگر امکان‌پذیر است.

شکیب گفت: آلودگی هوای تهران ناشی از جمعیت نیست که با استناد به این دلیل بخواهیم تراکم را کاهش دهیم، زیرا نرخ رشد جمعیت در تهران نصف میانگین کل کشور است و از سویی دیگر، تعداد خودروهای بسیاری از شهرهای دنیا بیشتر از تعداد خودروهای تهران است، اما به دلیل استاندارد نبودن آن‌ها، آلودگی هوا در تهران بیشتر به چشم می‌خورد، بنابراین به جای کاهش تراکم باید برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به تبعات دیگر کاهش تراکم در طرح جامع و تفصیلی، گفت: علاوه بر گرانی مجدد مسکن، ناهمگونی‌هایی در تهران ایجاد می‌شود، به طوری که عده زیادی تراکم چهار و پنج طبقه را برای ساخت گرفته‌اند و در صورت کاهش، این میزان به دو یا سه طبقه، مشکلاتی از لحاظ شهرسازی برای تهران ایجاد می‌شود.

وی دیدگاه‌های سیاسی را در کاهش تراکم در طرح جامع و تفصیلی پایتخت موثر دانست و گفت: عده‌ای با انگیزه سیاسی قصد دارند تا با کاهش تراکم در پایتخت قیمت مسکن گران و در نتیجه به دولت فشار وارد شود.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران افزود: عده‌ای در شورای عالی شهرسازی با استدلال‌های کارشناسی چنین قصدی را دارند که این استدلال‌ها صحیح نیست و تقاضا داریم تا شورای عالی شهرسازی نسبت به این مساله دقت بیشتری داشته باشد و از کارشناسان خبره بهره بگیرند و اجازه کاهش تراکم را ندهند.