برنامه دولت برای تقویت شهرهای جدید

معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از شروع واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در کلانشهرها تا پایان ماه جاری خبر می‌دهد. وی با اشاره به برنامه‌های جدید وزارت مسکن و شهرسازی برای شهرهای جدید کشور به منظور همسویی با سیاست واگذاری زمین ۹۹ ساله از تشکیل ستاد راهبری برای تسریع در تغییر شرایط زندگی مردم در شهرهای جدید خبر ‌داد و توسعه قطار شهری، ایجاد دانشگاه، فضاهای خاص تفریحی، بهداشتی، توسعه بزرگراه‌ها و تغییر هویت بصری و طراحی شهری را از جمله طرح‌های جدید برای جذابیت شهرهای جدید عنوان کرد.

مهدی ذاکرالحسینی معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از شروع واگذاری زمین‌های ۹۹ سال در کلانشهرها تا پایان ماه جاری خبر می‌دهد.

مهدی ذاکرالحسینی در گفت‌و گو با روزنامه دولت ( ایران) با بیان این مطلب افزود: واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در کلانشهرها از شهر جدید «پرند» به صورت نمادین آغاز می‌شود و واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در دیگر شهرهای جدید نیز همزمان صورت خواهد گرفت.

براساس قانون، وزارت مسکن و شهرسازی موظف شده به منظور کاهش قیمت مسکن در کشور، زمین مناسب را به صورت اجاره ۹۹ساله، در چارچوب حق بهره‌برداری به اعضای واجد شرایط تعاونی‌ها واگذار کند.

واگذاری زمین در شهرهای زیر یک‌میلیون نظر طبق قانون بودجه ۸۶ در محدوده شهرها، روستاهای مستعد داخل حریم شهر و شهرک‌های خارج حریم و در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر (۷ کلانشهر تهران، مشهد، ‌اصفهان، تبریز، کرج، شیراز و قم) صرفا در شهرهای جدید اطراف آنها خواهد بود.

ذاکرالحسینی می‌گوید: «در شهر جدید پرند در مرحله اول به استعداد ۲۰هزار واحد مسکونی ۲۵۰ هکتار زمین ۹۹ ساله واگذار می‌شود. به گفته وی سهم شهرهای جدید از واگذاری زمین به استعداد ۵/۱میلیون واحد مسکونی سال ۸۶ معادل ۳۷۵هزار واحد خواهد بود.»

وی با اشاره به برنامه‌های جدید وزارت مسکن و شهرسازی برای شهرهای جدید کشور به منظور همسویی با سیاست واگذاری زمین ۹۹ ساله می‌افزاید: «بنا داریم، سقف جمعیت‌پذیری شهرهای جدید را از ۳میلیون و ۸۸۰هزار نفر به بیش از ۷میلیون نفر برسانیم. ضمن اینکه برنامه‌های مدونی برای رونق شهرهای جدید داریم.»

وی از تشکیل ستاد راهبری برای تسریع در تغییر شرایط زندگی مردم در شهرهای جدید خبر ‌داد و توسعه قطار شهری، ایجاد دانشگاه، فضاهای خاص تفریحی، بهداشتی، توسعه بزرگراه‌ها و تغییر هویت بصری و طراحی شهری را از جمله طرح‌های جدید برای جذابیت شهرهای جدید برشمرد.

وی همچنین می‌گوید: «ایجاد شهرک‌های جدید «تهرانک» و سلطان‌آباد در اطراف تهران برای واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در آنها در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفته است.»

به گفته وی، ‌دولت می‌خواهد در یک سال به استعداد ۵/۱میلیون واحد مسکونی زمین واگذار کند، این در حالی است که در کشور از زمان انقلاب تاکنون کمتر از ۲میلیون (معادل یک‌میلیون و ۸۰۴هزار واحد زمین) برای ساخت مسکن واگذار شده است. معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: «تنها مقایسه این ۲ رقم می‌تواند، گویای این واقعیت باشد که کار بزرگی در کشور در حال انجام است.

ذاکرالحسینی تصریح کرد: «کمترین تعداد واگذاری زمین مربوط به سال ۵۸ با ۶۱ قطعه زمین و بیشترین مربوط به سال ۷۱ با ۲۰۵هزار و ۵۲۷ قطعه بوده است.

گفتنی است در شهرهای با جمعیت زیر یک‌میلیون نفر تاکنون به استعداد ۳۰۰هزار واحد مسکونی زمین ۹۹ ساله واگذار شده است.