بافت قدیمی کرمان در محاصره آب

سطح آب‌های زیرزمینی در بافت قدیمی کرمان درحال بالا آمدن است. معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب توضیح داد: مشکلی که اکنون در کرمان وجود دارد، بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی است. بیشتر بناهای تاریخی مانند مجموعه‌های بزرگ و مشهور کرمان که در سطح ملی شناخته شده‌اند، در بافت قدیمی کرمان هستند و مجموعه وکیل و گنجعلی‌خان نیز جزو آن‌ها محسوب می‌شوند.

محسن موحدی بیان کرد: در بناهای تاریخی که در عمق قرار دارند، مانند آب‌انبارها و حمام‌ها، آب به‌شدت به کف بناها نفوذ کرده است و حتی در بعضی از آنها آب‌انبارها مانند گنجعلی‌خان از پاگردشان آب تراوش می‌کند.

او افزود:‌ مهم‌تر از همه، مسجد جامع کرمان است که هم‌سنگ با مسجد جامع یزد و سر در آن دارای خصوصیات منحصربه‌فرد است، ولی با این حال، آب از کف مسجد بالا می‌آید. اکنون پشت مسجد جامع چاه زده‌اند و هرچند وقت یک‌بار، آب چاه را با تانکر می‌کشند، چون اگر این کار انجام نشود، آب تمام کف مسجد را فرا گرفته و این کار به‌شکل مرتب ادامه پیدا می کند.

وی بیان کرد: مشکل آب‌های زیرزمینی در بافت قدیمی کرمان مشکلی نیست که میراث فرهنگی به‌تنهایی آن‌را بتواند حل کند. این کار به عزمی ملی و هماهنگی و همکاری همه ارگان‌های مربوطه نیاز دارد.

معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با اشاره به این‌که بخشی از این مشکل به قنات‌هایی که در بافت قدیمی وجود دارند، مربوط می‌شود، گفت: ‌مقبره مشتاقیه در کرمان یکی از بناهایی است که به‌دلیل وجود قنات‌هایی که مسدود شده و آب‌هایی در آن باقی مانده‌اند، دچار مشکل شده است، زیرا باقی ماندن آب در این قنات‌ها سبب ایجاد رطوبت می‌شود که برای رفع آن، عملیات مقاوم‌سازی در آن‌ها انجام شده است.