خبرنگار دنیای اقتصاد در استان فارس در گفت‌وگویی کوتاه با فروشندگان، خریداران، مدیران آژانس‌های املاک و مسوولان بلندپایه دست‌اندرکار در ساخت‌وساز و واگذارکننده مسکن استان فارس گزارشی تهیه کرده که در زیر ماحصل آن را می‌خوانید: این گزارش حاکی است با نگاهی گذرا به دوره‌های تاریخی سرزمین فارس و آثار و بقایای به‌جا مانده و نمونه‌‌های بسیاری از ساختمان‌هایی نظیر بقایای تخت‌جمشید و پاسارگاد حاکی از وجود نظم و قاعده در تولید مصالح و به کارگیری ضوابط در احداث این بناها است. کاربرد مصالح ساختمانی با کیفیتی نظیر آن‌چه در این ساختمان‌ها و ابنیه اسلامی از جمله مساجد به‌کار رفته نشان‌دهنده و مبین وجود محاسبات دقیق در تولید مصالح و به‌کارگیری آنها در این سرزمین از دیرباز است که توجه به کیفیت در تولید و ارائه خدمات را همگام با سایر معیارهای فرهنگی جامعه دارا بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به معیارهای موجود در ساخت‌وساز ساختمان‌های کوچک و بزرگ که از نیاکان به‌جا مانده، امروزه کار ساخت‌وساز ساختمان و سرمایه‌گذاری خرد و کلان که در روند این کار صورت می‌گیرد، چنانچه با ضوابط انجام گیرد و با قیمت‌گذاری تمام شده مناسب به فروش برسد، نارسایی‌هایی که اکثر استادان دانشگاه و کارشناسان ورزیده از آنها یاد و ارائه طریق می‌کنند پدید نیامده و بازار مسکن و ساخت‌وساز نیز در این استان رونق خواهد گرفت.

در این باره گزارشگر ما با چند تن از صاحبنظران به گفت‌وگو نشسته و نظرات آنان را این طور بیان می‌کند که خریداران یک واحد آپارتمان متوجه می‌شوند یکی از مولفه‌های ضروری ساختمان از جمله آسانسور که بابت آن پول پرداخت کرده بودند در ساختمان موجود نمی‌باشد و چاه آن خالی از آسانسور است و ناچار می‌شوند دوباره پول فراهم کرده و خود آسانسور نصب کنند.

این یک تقلب در بسازو بفروش تلقی می‌شود. یکی از دست‌اندرکاران خرید، فروش، رهن و اجاره نیز معتقد است: در امر مسکن تشکیل کمیته‌ای قوی و جدی ضروری است تا با معیارهای صحیح، خدمات مسکن داده شود.

مدیر یکی از آژانس‌های ملکی نیز گفت: در حال حاضر در بازار مسکن شیراز به خاطر ایام ماه مبارک رمضان معاملاتی صورت نمی‌گیرد و بازار فعلا راکد است.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی فارس نیز گفت: اعتبار تخصیصی سهم فارس در طرح حمایت همه‌جانبه از تولید و عرضه مسکن از جمله برنامه‌های مهم دولت است، به همین منظور راهکارهای متعددی در زمینه تامین مسکن گروه‌های مختلف فاقد مسکن با اولویت اقشار کم‌درآمد ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۱۰۰هزار واحد مسکونی با اعطای ۱۵میلیون تومان تسهیلات به کم‌درآمدهای ۴۳ شهر زیر ۱۲هزار نفر ارائه می‌شود.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی اجرای این طرح بزرگ را برای حل مشکل مسکن یاد کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس هم این امر را انقلاب بزرگی در تامین مسکن برای مردم دانست. مدیرکل تعاونی استان فارس نیز تصمیم جدید دولت برای خانه‌دار کردن گروه‌های کم‌درآمد جامعه را یک ثواب بزرگ نزد خداوند دانست که برای حل معضلات مسکن آغاز شده و تداوم آن را خواستار شد.