گروه مسکن- سمیه فراهانی: فعالیت در عرصه بافت‌های فرسوده مساله‌ای سخت و چندوجهی است که نیازمند وقت و برنامه‌ریزی مناسب است. به گزارش دنیای‌اقتصاد، شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی نوسازی محله شهید خوب‌بخت در منطقه ۱۵ با بیان این مطلب گفت: واقعیت این است که ساکنان این محله‌ها در زمین‌هایی کمتر از ۱۰۰مترمربع زندگی می‌کنند که در برخی موارد با مشکلات سندی و اضافه بنا مواجه هستند. وی افزود: اگر شهرداری این امکان را داشته باشد تا خانه‌های موجود در بافت فرسوده را به قیمت روز خریداری کند، به دلیل ساکن بودن ۳ تا ۴ خانوار در این خانه‌های کوچک، تنها ودیعه مسکن آنها تامین می‌شود، از این رو مردم حاضر به زندگی در این بافت‌های فرسوده هستند.

قالیباف تاکید کرد: مدیریت شهری به دنبال افزایش ارزش افزوده در بافت‌های فرسوده است و از این رو با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ارائه طرح‌هایی چون خانه به جای خانه و نوسازان در جهت ارتقای زندگی مردم این منطقه گام برمی‌داریم.

وی گفت: همه تلاش مدیریت شهری ایجاد ارزش افزوده برای ساکنان این محله است، به عبارت دیگر در چنین شرایطی ارزش افزوده به جیب کسانی می‌رود که در این محله‌ها مالک هستند نه پیمانکاری که سرمایه موردنیاز را تامین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری به دنبال منفعت اقتصادی از این طرح نیست، گفت: شهرداری با اجرای پروژه‌های نوسازی و افزایش سرانه‌های خدماتی،‌ ورزشی و تفریحی سطح محله در جهت ارتقای سطح زندگی محله خوب‌بخت اقدام می‌کند.

شهردار تهران افزود: شهرداری با اجرای طرح خانه به جای خانه مصمم است تا خانه‌ای بهتر برای شهروندان فراهم کند و این نیازمند سرمایه‌گذاری است که ما تنها زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش را فراهم می‌کنیم.

وی افزود: امیدوارم محله شهید خوب‌بخت ظرف ۳سال آینده محله‌ای استاندارد در شهر تهران باشد.

محمدباقر قالیباف گفت: با اعتماد مردم به مدیریت شهری می‌توان تمام مشکلات بافت‌های فرسوده تهران را حل کرد.

در ادامه این مراسم دکتر عندلیب، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران گفت: از سال ۸۵ نگاه جدیدی به مساله نوسازی بافت فرسوده شد که بر این اساس شیوه تملک تغییر کرد.

وی با اشاره به اولین پروژه نوسازان افزود: با اجرای اولین پروژه نوسازان به دنبال تغییر نگاه مردم به عملکرد شهرداری در بافت فرسوده بودیم و این تجربه باعث ایجاد موانع اجرایی فعالیت در این زمینه شد.

وی با اشاره به سه سطح فعالیت سازمان گفت: سازمان نوسازی فعالیت در زمینه بافت فرسوده را در سه سطح متمرکز، نیمه‌متمرکز و غیرمتمرکز دنبال می‌کند. در سال گذشته اقدامات این سازمان با فعالیت متمرکز آغاز شد و اکنون اولین پروژه نیمه‌متمرکز افتتاح می‌شود. در این پروژه سازمان نوسازی با مردم ساکن در این محله به صورت مشارکتی اقدام به ساخت ۸ بلوک ۸ واحدی می‌کند که ۲بلوک آن اکنون در حال طی مراحل ابتدایی ساخت است.

عندلیب معتقد است: نوسازی بافت فرسوده با مشارکت مردم در تاریخ مدیریت شهر تهران بی‌سابقه بوده است و از این پس فعالیت ما در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده با مشارکت مردم آغاز می‌شود. وی افزود: سطح گسترده‌ای از بافت شهر تهران فرسوده است و هر ساله به این سطح افزوده می‌شود و از این رو نوسازی آن از عهده سازمان نوسازی و شهرداری خارج است و نیازمند حضور بخش‌خصوصی و مردم در این زمینه است.

وی به تحقق اثبات توانایی مردم در اجرا و مشارکت در طرح نوسازی اشاره کرد و گفت: دستیابی به اهداف طرح نوسازی توسط ساکنان مستلزم دو شرط اصلی، احساس انگیزه‌های اقتصادی و اجتماعی است و این مساله محقق نخواهد شد، مگر با عمل به وعده‌های داده‌شده به ساکنان این بافت‌ها از سوی مدیریت شهری.

عندلیب افزود: در محله خوب‌بخت تعداد ۹هزار نفر با متوسط واحدهای مسکونی ۵۵مترمربع زندگی می‌کنند که به دلیل ریزدانه بودن، فضای کافی برای ساخت‌و‌ساز در قالب پلاک‌های موجود نیست. از این رو با تجمیع پلاک‌های موجود از ۷۰درصد با کاربری مسکونی و ۳۰درصد با کاربری خدماتی استفاده می‌شود.

عندلیب به راه‌اندازی دفتر خدماتی سازمان نوسازی شهر تهران و شعبه تعاون اعتباری شهر در این محله اشاره کرد و گفت: دفتر خدماتی سازمان به منظور پاسخگویی به سوالات و مشکلات مردم و شعبه تعاون اعتباری شهر نیز با هدف پرداخت ودیعه مسکن متقاضیان ساخت‌و‌ساز در منطقه ایجاد شده است.