466 هزار خانه خالی در شهرها
و ۱۷۶ هزار واحد در روستاها است
دنیای اقتصاد- به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت مسکن و شهرسازی، نرم بین‌المللی برای خانه‌های خالی از سکنه 4درصد است که با این حساب تعداد خانه‌های خالی در ایران در حد میانگین جهانی است.

۵ /۲ درصد خانه‌های شهر تهران خالی است
در شهر تهران (مناطق 22گانه) از حدود 2میلیون و 200هزار واحد مسکونی تعداد 59هزار و 91خانه، خالی از سکنه است که این رقم سهم 5/2درصدی خانه‌های خالی در شهر تهران از کل خانه‌‌های پایتخت رانشان می‌دهد.
این تعداد خانه خالی در تهران به اعتقاد مدیرکل اقتصادی وزارت مسکن به دلیل وجود مناطق ییلاقی اطراف تهران است.
محمود جهانی، مدیر کل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با دنیای‌‌اقتصاد گفت: ارائه آمار خانه‌‌‌های خالی در یکی دو سال اخیر تبدیل به یکی از موضوعات پرمناقشه شده بود که مسوولان و کارشناسان حوزه به ارائه آمارها در این مورد می‌پرداختند و اطلاعاتی را در مورد خانه‌های خالی ارائه می‌دادند که هیچ‌گونه سند قانونی نداشت، به گونه‌ای که برخی آمار خانه‌های خالی در تهران را 300هزار تا 400هزار واحد مسکونی اعلام کرده بودند.
وی افزود: عدم وجود آمار قطعی و قابل استناد در این مورد باعث انتشار اخبار و اطلاعات غیرکارشناسانه می‌شد.
جهانی با اشاره به نتایج آمار سرشماری سال‌جاری تصریح کرد: براساس آمار سرشماری کشور، تعداد 466هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در مناطق شهری و تعداد 175هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در مناطق روستایی کل کشور وجود دارد که سهم استان تهران از این تعداد، وجود 102هزار و 865 واحد مسکونی خالی از سکنه در مناطق شهری و 10هزار و 330 واحد مسکونی خالی از سکنه در مناطق روستایی است.
وی افزود: آمار خانه‌های خالی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران حاکی از وجود ۵۹هزار و ۹۱ واحد مسکونی خالی از سکنه است که در این میان منطقه ۵ شهرداری تهران با وجود ۶هزار و ۵۴۵ واحد مسکونی خالی از سکنه بیشترین و منطقه ۹ با تعداد ۸۳۵ واحد مسکونی خالی از سکنه کمترین میزان از این تعداد خانه‌های خالی را دارند.