شورای شهر تهران، شهرداری را مکلف به انجام مطالعات لازم جهت شناسایی راهکارهای استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر در چارچوب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس ماده واحده طرح «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات استفاده از فضاهای زیرسطحی شهر تهران» که در چهل و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران به تصویب رسید، شهرداری تهران مکلف شد که در مدت زمان ۶ ماه در چارچوب راهبردهای طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، نسبت به انجام مطالعات اولیه به منظور استفاده از فضاهای زیرسطحی اقدام و برای بررسی و تصویب در اختیار شورای شهر قرار دهد.

این طرح به منظور کاهش تراکم در محیط شهری، ایجاد فرصت‌هایی برای جبران کمبود فضا در سطح زمین، امکان افزایش الگوهای شهری مطلوب با فراهم آوردن فضاهای سبز و تفریحی در سطح، ‌ایجاد ظرفیتی جدید برای توسعه حیات اجتماعی شهر یا ارتقای کیفیت زیباشناختی در فضاهای شهری به تصویب رسیده است.

در جریان بررسی این طرح، خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران، فضاهای زیرسطحی شهر را دارای قابلیت و فواید متعدد دانست و تصریح کرد: استفاده از فضاها در بهبود و بهینه کردن وضعیت حمل‌ونقل، کاهش تراکم در محیط شهری، کاهش آلودگی هوا، جداسازی برخی از عملکردها و کاربری‌های ناسازگار تاثیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری هم‌اکنون میلیاردها تومان هزینه می‌کند تا معبری را تعریض کند. با این حال از آن معبر به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود. علاوه بر این مدیریت شهری نیز تاکنون از امکانات موجود به درستی استفاده نکرده است.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره فقدان نقشه‌های دقیق از وضعیت لوله آب و گاز برای اجرای این طرح گفت: متاسفانه اطلاعات دقیقی از وضعیت و نقشه لوله‌ها و تاسیسات زیرزمینی در اختیار نداریم، چرا که این اطلاعات توسط سازمان‌ها رد و بدل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برای افق‌های دوردست، باید برای زیرزمینی کردن برخی از کاربری‌ها در تهران برنامه‌ریزی دقیقی شود.

براساس این گزارش،‌ مجید پاکساز، معاون اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری نیز در این رابطه گفت: برای اجرای این طرح چاره‌ای جز مشخص کردن تکلیف فاضلاب و تاسیسات شهری وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که کلیه اراضی شهر تهران و قنات‌های آن باید شناسایی شوند، تصریح کرد: علاوه‌بر آن که اراضی از بعد زمین‌شناسی باید بررسی شوند، از بعد حقوقی نیز باید وضعیت پلاک‌های ثبتی و مالکیت‌های خصوصی در مورد ارزیابی‌های لازم انجام بگیرد.