لیزینگ دربازار مسکن صحیح نیست - ۱۵ مهر ۸۶

مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم وصنعت ایران معتقد است: برنامه‌ریزی برای فعالیت شرکت‌های لیزینگ در بازار مسکن کشور، صحیح نیست. افشین پروین‌پور، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جهت‌گیری فعالیت شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن به سمت خرید است و به دلیل پایین بودن میزان عرضه واحدهای مسکونی نسبت به تقاضا در این بخش، بدون تردید این امر مشکل آفرین خواهد شد.

وی یادآور شد: فعالیت شرکت‌های لیزینگ در بازار خودرو و لوازم خانگی وضعیت متفاوتی نسبت به بخش مسکن دارند و به این دو نباید به طور یکسان نگاه کرد.

پروین‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت مسکن و شهرسازی نباید به دنبال بحث لیزینگ مسکن باشد و لازم است فعالیت این شرکت‌ها در بخش مسکن برچیده شود.

این در حالی است که «محمد سعیدی‌کیا» وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایرنا فعالیت شرکت‌های لیزینگ در بخش مسکن را مثبت خواند و تصور اینکه آنها موجب افزایش قیمت واحدهای مسکونی شوند، رد کرد.

وی گفته بودکه وزارت مسکن و شهرسازی بر نحوه فعالیت این شرکت‌ها، نظارت می‌کند و عملکرد لیزینگ در بخش مسکن موجب کنترل قیمت می‌شود و این حرکت موثری در این بخش است.

آیین‌نامه مربوط به فعالیت شرکت‌های لیزینگ مسکن به‌تصویب وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی رسیده است.

به اعتقاد پروین‌پور، سیاست بازار رهن ثانویه از سوی وزارت مسکن و شهرسازی روش خوبی محسوب می‌شود و دارای تجارب بین‌المللی است.

وی در ادامه تاکید کرد، در بخش مسکن چنانچه منابع مالی به سوی ساخت هدایت شود و این امر نیز خوب اجرایی شود، موثر خواهد بود.

پروین‌پور هدایت و تخصیص منابع مالی به سوی خرید مسکن را خطرناک دانست و گفت: خرید مسکن با این روش بدون تردید تورم‌زا است و به افزایش فاصله بین عرضه و تقاضا منجر خواهد شد.

این مقام مسوول در پایان تاکید کرد، لازم است برنامه استفاده از بازار رهن ثانویه به سوی احداث واحدهای مسکونی هدایت شود.