نیلوفر قدیری
۹ ساختمان عجیب در دنیا وجود دارد که هم انسان را گیج و مبهوت می‌کند و هم در دل هر بیننده‌ و بازدیدکننده‌ای تحسین برمی‌انگیزد. این ۹ ساختمان عجیب با طراحی خیره‌کننده در نقاط مختلف دنیا واقع شده و هر یک معمار و طراح خبره مخصوص به خود را دارد. ویژگی مشترک این سازه‌ها شاید این باشد که همگی به نوعی بدظاهر هستند. البته این از عظمت آنها کم نمی‌کند و هیچ یک شکوه و زیبایی ندارند.

۱) برج والسا- میلان - ایتالیا
معماران: بلجیوجوسو، پرسوتی و راجرز
این ساختمان خیره‌کننده که البته انسان را به یاد خاطرات خوبی نمی‌اندازد، درست در مرکز میلان واقع است.
این ساختمان ظاهر زیبایی ندارد و با رنگ بدی هم رنگ‌آمیزی شده است. قسمت بالایی این ساختمان انسان را به یاد یک حشره می‌اندازد. البته این نازیبایی چیزی از ارزش سازه‌ای این ساختمان کم نمی‌کند. ساختار این ساختمان به گونه‌ای است که گویی دو ساختمان بر روی هم قرار گرفته است.

2) برج تایپه 101 - تایوان
معماران: سی یی لی و شرکا
این ساختمان اکنون بلندترین سازه جهان است و البته یکی از بدظاهر‌ترین آنها هم هست. ظاهر این ساختمان عظمت آن را نشان نمی‌دهد و مانند بچه لاغر اندام دراز قدی است که در انتهای کمرش یک کمربند بدریخت هم به کمرش بسته است. این ساختمان همچنین هیچ روحی ندارد و مانند یک روبات بدون روح است.

3) هتل پیکادیلی- منچستر- انگلیس
معماران: کاول، ماتیوس و شرکا
وقتی رو در روی این ساختمان قرار می‌گیری، دو فکر به سرت می‌آید. اول اینکه معنا و مفهوم این قطعات که درهم و بی‌دلیل در کنار هم قرار داده شده، چیست و دوم اینکه ای کاش ابر و مایع تمیز کننده‌ای وجود داشت تا بتوان رنگ چرک این ساختمان را پاک کرد.

4) ساختمان سفارت روسیه در کوبا- هاوانا
معماران: نامعلوم
در نگاه اول با دیدن این ساختمان هیچ فکری به ذهن نمی‌آید. مردم محلی کوبا این ساختمان را شیشه نوشیدنی می‌نامند. اما این ساختمان بیشتر به محل یک زندان شبیه است.

5) هتل سافیتل- توکیو- ژاپن
معمار: شرکت کیکوتو آرشیتکت
اگر از یک بچه بخواهید یک درخت سفید کریسمس را با استفاده از قطعات پازل یا یک برنامه تصویر ساز کامپیوتری درست کند، بدون شک این تصویر به دست می‌آید. این ساختمان علاوه بر شباهت به درخت کاج به برج مراقبت هم شبیه است. نکته قابل توجه و البته ناراحت‌کننده در این سازه این است که یک طرف آن یعنی همان طرفی که مقابل شما قرار دارد، کاملا بدون پنجره است.

6) هتل ریوگیونگ - پیونگ یانگ- کره شمالی
معماران: شرکت معماری بایک دوسانگ
این ساختمان عجیب و عظیم از سال 1992 نیمه کاره رها شده است. از آن سال به بعد کره شمالی با مشکلات شدید مالی و قحطی و خشکسالی بیشتری رو به رو شد و دیگر امکان ادامه ساخت این سازه ممکن نشد. هنوز یک جرثقیل از آن زمان در نوک این سازه دیده می‌شود. این ساختمان برای ما که معنا و مفهومی ندارد، ولی شاید برای کره‌ای‌ها معنای خاصی داشته باشد.

7) ساختمان توک چانگ- بانکوک- تایلند
معماران: گروه معماری آرون چایسری
توک چانگ به زبان تایلندی به معنی ساختمان فیل است. اما این فیل نه دم دارد و نه عاج. البته این ساختمان زیباست و از معدود سازه‌هایی است که به شکل حیوانات ساخته شده است. فیل از نمادهای کشور تایلند است و به همین دلیل ساختمانی به این شکل در این کشور ساخته شده است.

8) هتل وستین- نیویورک- آمریکا
معماران: شرکت آرشیتکتونیکا
این ساختمان کمی گیج‌کننده است. آنهایی که به این ساختمان از نزدیک نگاه کرده‌اند، همچنین می‌گویند که این ساختمان از نزدیک و برای عابران پیاده کمی عصبی‌کننده است. این ساختمان در میدان تایمز واقع شده و شب‌ها با لامپ‌های نئونی که بدنه آن را پوشانده است، خودنمایی می‌کند. هزینه ساخت این ساختمان 300‌میلیون دلار بوده است و البته ناظران بر این باورند که این ساختمان خیلی خوب طراحی نشده است.

9) قلعه سبز- مادگبرگ- آلمان
معماران: شرکت فریدنریش
این ساختمان واقعا عجیب است و بیشتر به ساختمان در شهر بازی بچه‌ها شباهت دارد. این ساختمان عجیب مسکونی است و در مرکز شهر مادگبرگ واقع شده است.