با ابلاغ آیین‌نامه هیات‌وزیران در رابطه با ارائه تسهیلات جهت شاغلان دولتی متقاضی انتقال از تهران و کلانشهرها به سایر شهرهای کشور، با توجه به کثرت امتیازات ازجمله واگذاری زمین، اعطای تسهیلات، یارانه سود تسهیلات، گروه تشویقی، امکان انتقال فرزندان دانشجو از دانشگاه‌های آزاد به سراسری و.... بسیاری از کارکنان دولت را وسوسه و به فکر انتقال جهت استفاده از امتیازات داده شده می‌کند. شایان ذکر است که اعطای این امتیازات در راستای عمل به شعارهای دولت و تمرکززدایی از کلان‌شهرها به خصوص تهران صورت پذیرفته و این حرکت قابل تقدیر وستایش است، لیکن به نظر می‌رسد با ملاحظات و مطالعات کارشناسی بیشتر می‌توان از بروز بعضی بحران‌های احتمالی در بعضی کلانشهرها جلوگیری کرد.

با خواندن بندهای آیین‌نامه اینجانب به عنوان یک کارمند بومی شاغل در استان قم، بر آن شدم نکاتی چند در این رابطه یادآور شوم.

همان‌طور که مستحضرید استان قم در سال ۷۴حسب دستور مقام معظم رهبری استان شد، اما از آنجایی که تشکیلات استانی نیازمند چارت سازمانی و به تبع آن کارشناسان متخصص و باتجربه جهت اداره استان بود و استخدام نیروها، به دلیل فقدان تخصص کاربردی و تجربه، پاسخگوی نیاز استان نبود، لاجرم مقامات استان با اعطای امتیازاتی از جمله خانه‌ سازمانی، خودرو دولتی، پست بالاتر و... اقدام به جذب نیرو از سایر استان‌ها کردند.

این مساله باعث اشغال پست‌های تعریف شده دستگاه‌ها توسط نیروهای غیربومی شد و استان از استفاده نیروهای بومی و تربیت آنها جهت نیازهای آینده باز ماند در ضمن در سال‌های بعد نیز سیاست عدم‌استخدام، مساله وابستگی به نیروهای غیربومی را تشدید کرد.

بسیاری از نیروهای غیربومی که در استان دارای پست‌های کارشناسی، مدیریتی و کلیدی بودند، بارها تقاضای انتقال به محل خود و حتی با پستی پائین‌تر و بدون هرگونه امتیاز به محل اولیه خود نمودند که البته با عدم‌موافقت مسوولان استان مواجه شدند. هم‌اکنون با ابلاغ این آیین‌نامه و فرصت تاریخی به وجود آمده طبق بند (یک) ماده (۴) مبنی‌بر سلب اختیار موافقت یا عدم موافقت مدیران جهت انتقال و... باعث تشدید و تسهیل خروج نیرو از استان خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک استان با کمبود شدید نیروی انسانی باتجربه مواجه شود، لذا پیشنهاد می‌شود با اصلاح آیین‌نامه، شهر قم از شمول امتیازات مربوط به انتقال از کلانشهرها، خارج و جهت جلوگیری از تمرکز احتمالی نیروهای انتقالی از سایر کلانشهرها به این شهر کماکان محدودیت انتقال به این شهر برقرار باشد.

اسداله عطارزاده، کارشناس اقتصاد